CITAT (andersen @ 11-10-2003, 21:30)
När Lidl i förra veckan öppnade elva butiker runt om i Sverige hade ingen i personalen fast anställning,
I praktiken innebär det att de måste tacka nej till erbjudanden från Arbetsförmedlingen och därmed går de miste om rätten till a-kassa på deltid.
- De anställda kan inte leva på sin lön. Det stämmer inte överens med de regler som gäller för a-kassan i Sverige, säger han till Sveriges Radio.
Lidls centrallager finns i Halmstad, där hittills ett 80-tal personer har fått jobb. Lars Jönsson, ombudsman i Halmstad, är även han kritisk till 25-timmarskontrakten.
- Normal arbetstid för lagerarbete är 40 timmar. Det borde vara så hos Lidl också, säger han till Hallandsposten.
Lidl har tänjt maximalt på arbetsmarknadens regler. Till exempel läggs schemat så att arbetarna jobbar femtimmarspass, vilket är den maximala tiden en arbetare får arbeta utan betald rast.
Att ingen hittills har erbjudits fast anställning är lagligt. En arbetsgivare har rätt att provanställa sin personal i upp till sex månader.
Att koncernen bara erbjuder deltidsarbete och dessutom kräver att de anställda inte arbetar för konkurrerande företag är enligt Sven Lindberg ett stort problem i hela branschen.
Möjligen är det lite bättre på de stora, rikare kedjorna Coop och Ica. Men jag skulle inte säga att Lidl har en mer fackföreningsfientlig inställning än någon annan. Däremot att de är väldigt tystlåtna om sin verksamhet, säger han.
Hej igen
1 Det finns inget företag idag som erbjuder fast anställning. Alla har för det mesta provanställning
2 De flesta får inte ta anställning i ett konkurrerande företag var det än må vara man arbetar med.
3 Vill de som tagit dessa jobb arbeta mera tid så får de väl söka annat jobb och sluta på Lidl.
4 Det är klart man inte kan leva på lönen men de kan få bostadsbidrag och andra bidrag om det inte skulle räcka och det blir mindre för oss att försörja om de själva hjälper till lite istället för att vara helt arbetslösa utan arbetslöshetskassa och bidrag.
5 Centrallagrets tider och löner skall inte jämföras med butikens anställda tycker jag
6 Har bekanta som jobbar på Rimi (ICA numera) de har oxå många deltidare för att kunna plocka in dem vid behov vid t.ex. sjukdom,semester m.m. Lönen är enligt Handels som även Lidl har
Nu ska ni inte tro att jag jobbar där eller har försänkningar där bara för att jag till en del kanske låter som jag håller med. Men jag tycker man skall bilda sig en egen uppfattning. Att de anställt unga är väl oxå bra så de inte är ute på stan och dräller. Var glada att de ungdomarna blir handplockade för där jag bor var det bara trevliga ungdomar som expiderade. Har man med folk att göra så måste rätt person vara på rätt plats.
Var även glada att de vill arbeta. Många tar arbete med en klackspark för det är för bra att vara arbetslös idag med alla bidrag hit och dit.
Tack för ordet denna gång/Inga