CITAT (Christa @ 15-02-2007, 08:03)
CITAT (Maria_z5 @ 14-02-2007, 22:25)
Det kommer inte bli hur dåligt som helst, det brukar stanna av på 2,5 ungefär men när du som alla andra får grå starr på ålderns höst så kan det gå upp till 3 till och med men det behöver du inte fundera över nu.
Har du dina progressiva på dig när du sitter framför skärmen?
/Maria
I mina skärmglasögon har jag -1,0 i läsdelen och dom har jag haft nästan lika länge som de progressiva. De är vanliga dubbelslipade. När jag läser en tidning så gör jag det numera utan glasögon eftersom jag så lätt får linskramp.
Nästa stycker förstår jag inte. Vad är det som inte kommer att bli dåligt? 2,5? Menar du i den starka delen och det skulle väl inte vara dåligt i så fall?
Det jag menar med att det inte kommer bli hur dåligt som helst är skillnaden ner till läsningen där du nu har 1,5 den blir sällan starkare än 2,5, var det tydligare?
Ofta handlar det om personkemi i kommunikationen mellen optiker och patient så se till att du får din vanliga nästa gång.
Det här att du läser tidningen utan glasögon tyder på att dina styrkor på glasögonen behöver justeras för att du ska kunna slappna av när du läser och det gäller då både långt och nära håll, jag skulle tippa att det är det som är grundorsaken till alla dina besvär med terminal, läsning och promenader.
/Maria