CITAT (gustav1977 @ 15-02-2007, 09:00)
Myrtille: Du som odlat en del chili, har du några speciella knep för att öka grobarheten på fröna? Själv har jag haft mkt god grobarhet överlag och jag har bara blött mina frön i vatten innan jag sått dem. Det där med pappersmetoden läser man ju om här å där, är det smidigt eller pilligt? Hur fuktar man pappret? under kranen blir det ju dyngsurt eller tar du bara blomsprutan? Torkar pappret ut fort så man måste vara noga med att ha koll på fuktigheten? oj, det blev några frågor:)
/gustav
Det är inget krångel med pappret. Jag viker ett ark hushållspapper dubbelt några gånger och blöter det under kranen. Sen kramar jag ur överflödigt vatten med händerna, lägger dit fröer och viker en gång till så att jag har ett litet fröpaket. Pappret behåller fukten rätt bra så jag har inte behövt återfukta hittills. Då tycker jag att såkrukor torkar ut fortare. Eftersom jag regelbundet lägger in nya fröpaket i plastbyttan ("kuvösen" som jag kallar den) som väl är lite fuktigare än de som ligger där sen tidigare så tillförs vätska hela tiden. I kuvösen är det varmt och fuktigt och det är väl det plus syre som sätter igång fröerna. Just syret var jag först lite orolig för, trodde att fröerna kanske skulle kvävas, men de verkar klara sig med det som finns, för gror gör de.
Jag vet inte om det här ökar grobarheten (tror inte det) men jag tycker jag får större kontroll över processen, och det är inget merarbete. Tvärtom tycker jag att jag i år hittat en rutin som inte känns betungande. Jag ägnar cirka en kvart varannan kväll åt att kolla fröpaket, flytta över fröer som grott till en kruka med såjord och göra nya fröpaket. Det här hinner jag med medans jag lagar kvällsmat. Jag är en person som saknar uthållighet och bara tanken på att behöva sätta mig med något som tar flera timmar kan få mig att skjuta upp saker in i det längsta. Därför gör jag jobbet lite pö om pö i år, och med en lite lagom nonchalant attityd (apropå det här med att gå in i fröväggen som det stod om i en annan tråd).
Jag har väl i och för sig tyckt att det är ganska bra grobarhet på chilifröer, det är vissa sorter som inte grott så bra, och vad det beror på vet jag inte - om det är sorten eller om det bara är dåliga fröer. Jag har inte testat något trix med att få dem att gro bättre. Jag tänker att de fröer som ger de bästa och mest friska plantorna kommer från fröer som gror bra.