Full version: Min Chiliodling 2007
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
gustav1977
Hej!

Då jag själv tycker det är kul att läsa vad andra odlar för sorter och kanske ännu mer HUR de odlar så tänkte jag lägga upp lite info om min odling 2007.

Mina sorter: Jamaican Bell, Chocolate Scotch Bonnet, Tabasco och Rocoto!

Förra året odlade jag bara annuum så i år blir det "alla" andra!

Jag driver upp inomhus under en 200W kallvit LE lampa som är ett jädra drag i! Tänkte ha kvar några under den lampan hela tiden och plantera ut några i 10 liters hinkar framåt sommaren!

Oj vad spännande! Väntar bara på att fröna ska gro nu! Använder torvbriketter som jag tycker är så sablans smidigt!

Vad odlar ni!

/gustav
Jonas70
Jag odlar Jalapeno, Red Marconi, Anaheim, Corno di torro och Hungarian hot wax. Plus att jag i helgen även puttade ner lite frön från slim jim gul som jag bytat till mig här på Odla.
noora
Jag har inte sått ännu (förhoppningsvis orkar jag göra det ikväll), men planen är att det ska bli Hot Lemon (Capsicum baccatum), Malagueta (Capsicum fructescens), Chacoense (Capsicum chacoense), Aji Amarillo (Capsicum baccatum), Cumari (Capsicum chinense). Inga annuum för mig heller alltså (de får bara löss och spinn och annat oknytt) smile.gif

Jag kommer att så i torvbriketter (jag håller med, de är jättesmidiga för chilisådder!) och plantorna ska få stå i fönstret under ett lysrör tills jag kan flytta ut dem i 10-litershinkar.

Jag har odlat både Jamaican Bell, Chocolate Scotch Bonnet och Tabasco förut. Bra val tycker jag smile.gif Tabasco och Jamaican Bell blev ganska höga, så dem får du kanske flytta ut allesammans.
Österläge
Jag har sått en mix av C annuum, nämligen Early Jalapeno, Hungarian Hot Wax och Boldog Hungarian Spice. Tyvärr var de inte separat förpackade så jag vet inte vilka som är vilka... blink.gif Hoppas på hjälp här ifrån Odla när plantorna har kommit upp, att skilja på dem! rolleyes.gif Jag sådde dem 4 feb och nu har de precis börjat gro, så spännande! Tror det tog ca 7 dagar innan jag såg den första lilla utbuktningen som sedan blev en grodd... tongue.gif

Jag har sådden i ett miniväxthus i västerfönster med ett 11 W lysrör över, så inte så mycket kräm som Gustavs precis! Hoppas det funkar iaf... wub.gif
Lena i Torslanda
I år blir det Roccoto, Jamaican bell och en namnlös sort från butiken som jag tog frön av. Allt utom Roccoton grodde på 1 vecka men jag minns att den var oerhört mkt trögare även andra år. Tror det tog nästan 3v för den att gro.

Lycka till med era chilesådder.
gustav1977
Kul med chiliintresset hos alla!

Noora, hur höga blev tabascon och Jamaican Bell? Ungefär alltså? Får väl flytta ut dem och spara Chocolate Scotch Bonnet å så har jag övervintrat två st Caribbean Red Habanero som får stanna inne!

hmmm. när man hör vad alla andra odlar vill man ju odla ännu fler sorter men det får ju inte plats....smile.gif

Jag har inga fönster i västerläge så det behövs en del extraljus fär att det inte ska bli rangliga plantor hos mig!

/gustav
Jonas70
CITAT (gustav1977 @ 14-02-2007, 11:17)
Kul med chiliintresset hos alla!

Noora, hur höga blev tabascon och Jamaican Bell? Ungefär alltså? Får väl flytta ut dem och spara Chocolate Scotch Bonnet å så har jag övervintrat två st Caribbean Red Habanero som får stanna inne!

hmmm. när man hör vad alla andra odlar vill man ju odla ännu fler sorter men det får ju inte plats....smile.gif

Jag har inga fönster i västerläge så det behövs en del extraljus fär att det inte ska bli rangliga plantor hos mig!

/gustav

Oavsett åt vilket håll du har dina fönster så behövs extraljus vid den här tiden på året för att inte få rangliga plantor.
noora
CITAT (gustav1977 @ 14-02-2007, 11:17)

De blev lite över midjehöga inklusive kruka (1 - 1,2 meter kanske?). Jag kanske ska tillägga att jag inte har världens bästa belysning, så mina chiliplantor blir ofta en gnutta högre än "normalt". Jamaican Bell blev nästan som ett litet träd. Jag har hört att de ska bli ännu mer trädlika om man övervintrar dem, men det har jag inte provat själv.
arno
Jag skar ned Jamaican Bell till ungefär häften då den blivit en meter förra året i början på April.När jag tog in den för övervintring var den nästan två meter hög och som ett litet träd precis som noora skriver. Det skall verkligen bli spännande att se hur det slutar i år då den redan har börjat skjuta nytt efter beskärning.De står nu i 10l-hinkar i ny jord under lysrör.
gustav1977
Ojdå!

Jag har bara beskurit mina Chilis litegrann tidigare.. När du beskar i april.. eh hur gjorde du då? Skar du bara av stammen över någon förgrening rakt av eller gjorde du på något speciellt sätt? Är det något man ska tänka på? tacksam för svar så jag får plats å bo där hemma:)

/Gustav
arno
Ja så gör man - skär av strax ovanför ett bladpar.Sedan skjuter växten nya skott vid bladfästen under beskärningen.
myrtille
Det här blir mitt tredje chiliår och utifrån tidigare erfarenheter - och misstag - gör jag i år på ett lite annat sätt. Jag provar en ny metod som går ut på att jag sår fröna i fuktat hushållspapper som jag lägger i en plastbytta jag fick en sallad i en gång. Den står i sin tur på ett sådant här brett (15 cm) gammeldags vattenelement. Varannan dag ungefär kollar jag om något frö har grott och i så fall lyfter jag försiktigt över det till ett miniväxthus som står under lysrör. Fördelen med det här är att jag garanterat får en planta per kruka. Tidigare har jag haft problem med att inte alla fröer har grott så att jag haft "tomma" krukor, och i de fall jag sått flera fröer i en kruka så har rötterna trasslat ihop sig så det blivit besvär när jag ska plantera om dem. Förut har jag provat torvkrukor och keramikkrukor men eftersom jag tyckte de torkade ut alldeles för snabbt provar jag i år med plast. Sen har jag också valt krukor som sitter ihop som en karta. Det är för att jag tidigare tyckt att det var jobbigt med alla småkrukor som trillar omkring i miniväxthuset. En annan sak är att jag inte sår allt på en gång utan sätter några fröer då och då och det under hela februari månad. Jag vill inte plantera om allting precis samtidigt - tyckte det blev lite stressigt förra året.

Och så sorterna. I år satsar jag på bredd i sortimentet för att jag vill prova mig fram. Däremot sår jag bara ett par fröer av varje sort - jag har inte plats för mer en 40 plantor på min balkong nämligen, och så förutsätter jag att inte alla dessa tar sig. Här kommer listan:
Chinense: Red Surinam/Mme Jeanette, Habanero Amarillo, Chocolate Habenero, Piment antillais, Numex Suave
Baccatum: Chapéu de bispo (biskopsmössa), Lemon Drop, Aji Cristal, Criolla Sella, Aji Habanero
Frutescens: Malagueta, Rawit
Annuum: Vulcao, Santa Fé, Cayenne, Fresno, Golden Cayenne, Kolocsai, Piment d'Espelette, Hungarian Hot Wax, Serrano, Numex Big Jim (ska försöka slå världsrekord)
Okänd art: Orange Thai, Sarit Gat

CITAT
Jag har sått en mix av C annuum, nämligen Early Jalapeno, Hungarian Hot Wax och Boldog Hungarian Spice.

Precis den mixen har jag sått mina tidigare år. Jag tyckte inte jag kunde se någon skillnad i växtsättet på just de här tre - alla växte trädlikt och blev ganska spetiga men då hade jag dåligt med extrabelysning också. Early Jalapenon var den sort som hade sämst grobarhet medan Hungarian Hot Wax tog sig bäst. Tyckte också att den var godast. Det finns bilder på de här tre i mitt fotoalbum - Köksbalkongen - om du vill se hur de ser ut.
Jonas70
CITAT (arno @ 14-02-2007, 15:08)
Jag skar ned Jamaican Bell till ungefär häften då den blivit en meter förra året i början på April.När jag tog in den för övervintring var den nästan två meter hög och som ett litet träd precis som noora skriver. Det skall verkligen bli spännande att se hur det slutar i år då den redan har börjat skjuta nytt efter beskärning.De står nu i 10l-hinkar i ny jord under lysrör.

Är lite nyfiken på övervintring av chiliplantor. Hur beskärde du dina? Beskärde du när du tog in dem, eller gjorde du det nu i år?
gustav1977
Ok arno då vet jag hur jag ska göra!

Myrtille: Du som odlat en del chili, har du några speciella knep för att öka grobarheten på fröna? Själv har jag haft mkt god grobarhet överlag och jag har bara blött mina frön i vatten innan jag sått dem. Det där med pappersmetoden läser man ju om här å där, är det smidigt eller pilligt? Hur fuktar man pappret? under kranen blir det ju dyngsurt eller tar du bara blomsprutan? Torkar pappret ut fort så man måste vara noga med att ha koll på fuktigheten? oj, det blev några frågor:)

/gustav
Jonas70
Jag sår alltid chili bara rätt av. Ingen blötläggning i förväg, utan bara bra såjord och varmt. Jag har aldrig haft grobarhet under 60% på något, och oftast ligger grobarheten väldigt nära 100%. Så varför krångla till det rolleyes.gif
noora

Jisses, vilken tur att jag inte försökte övervintra mina Jamaican Bell blink.gif
Österläge
CITAT (myrtille @ 14-02-2007, 19:46)
CITAT
Jag har sått en mix av C annuum, nämligen Early Jalapeno, Hungarian Hot Wax och Boldog Hungarian Spice.

Precis den mixen har jag sått mina tidigare år. Jag tyckte inte jag kunde se någon skillnad i växtsättet på just de här tre - alla växte trädlikt och blev ganska spetiga men då hade jag dåligt med extrabelysning också. Early Jalapenon var den sort som hade sämst grobarhet medan Hungarian Hot Wax tog sig bäst. Tyckte också att den var godast. Det finns bilder på de här tre i mitt fotoalbum - Köksbalkongen - om du vill se hur de ser ut.

Tack, jag ska ta mig en noggrann titt när jag börjar få lite större plantor! Synd att de inte är så olika, vore ju kul att kunna se vilken som är vilken...

Sen en annan fråga: i en annan tråd frågade jag ju om din Piment d'Espelette, och du skulle kolla hur många frön du hade. Hur var det, fick du fler än du ville sätta..? rolleyes.gif wub.gif
arno
CITAT (Jonas70 @ 15-02-2007, 08:52)

Är lite nyfiken på övervintring av chiliplantor. Hur beskärde du dina? Beskärde du när du tog in dem, eller gjorde du det nu i år?

Jag ställde in dem i källaren i höstas under ett lysrör och ganska svalt ca.15 grader. Lyset på i 12 timmar och vattnade sparsamt för att simulera vinter.
Beskar för en vecka sedan till ett par delningars höjd efter omplantering och det verkar fungera bra då de nu skjuter nya skott. Det finns säkert flera sätt men jag provade så här och det verkar fungera.
myrtille
CITAT (gustav1977 @ 15-02-2007, 09:00)
Myrtille: Du som odlat en del chili, har du några speciella knep för att öka grobarheten på fröna? Själv har jag haft mkt god grobarhet överlag och jag har bara blött mina frön i vatten innan jag sått dem. Det där med pappersmetoden läser man ju om här å där, är det smidigt eller pilligt? Hur fuktar man pappret? under kranen blir det ju dyngsurt eller tar du bara blomsprutan? Torkar pappret ut fort så man måste vara noga med att ha koll på fuktigheten? oj, det blev några frågor:)

/gustav

Det är inget krångel med pappret. Jag viker ett ark hushållspapper dubbelt några gånger och blöter det under kranen. Sen kramar jag ur överflödigt vatten med händerna, lägger dit fröer och viker en gång till så att jag har ett litet fröpaket. Pappret behåller fukten rätt bra så jag har inte behövt återfukta hittills. Då tycker jag att såkrukor torkar ut fortare. Eftersom jag regelbundet lägger in nya fröpaket i plastbyttan ("kuvösen" som jag kallar den) som väl är lite fuktigare än de som ligger där sen tidigare så tillförs vätska hela tiden. I kuvösen är det varmt och fuktigt och det är väl det plus syre som sätter igång fröerna. Just syret var jag först lite orolig för, trodde att fröerna kanske skulle kvävas, men de verkar klara sig med det som finns, för gror gör de.

Jag vet inte om det här ökar grobarheten (tror inte det) men jag tycker jag får större kontroll över processen, och det är inget merarbete. Tvärtom tycker jag att jag i år hittat en rutin som inte känns betungande. Jag ägnar cirka en kvart varannan kväll åt att kolla fröpaket, flytta över fröer som grott till en kruka med såjord och göra nya fröpaket. Det här hinner jag med medans jag lagar kvällsmat. Jag är en person som saknar uthållighet och bara tanken på att behöva sätta mig med något som tar flera timmar kan få mig att skjuta upp saker in i det längsta. Därför gör jag jobbet lite pö om pö i år, och med en lite lagom nonchalant attityd (apropå det här med att gå in i fröväggen som det stod om i en annan tråd).

Jag har väl i och för sig tyckt att det är ganska bra grobarhet på chilifröer, det är vissa sorter som inte grott så bra, och vad det beror på vet jag inte - om det är sorten eller om det bara är dåliga fröer. Jag har inte testat något trix med att få dem att gro bättre. Jag tänker att de fröer som ger de bästa och mest friska plantorna kommer från fröer som gror bra.
myrtille
CITAT (uteplatsen @ 15-02-2007, 10:51)
Sen en annan fråga: i en annan tråd frågade jag ju om din Piment d'Espelette, och du skulle kolla hur många frön du hade. Hur var det, fick du fler än du ville sätta..?    

Oj, det hade jag glömt. ohmy.gif
Om du PM:ar mig din adress så skickar jag fröer pronto. rolleyes.gif
Österläge
You've got PM... tongue.gif
Österläge
Förresten Myrtille, det var en fin kryddtrappa du har! tongue.gif Var har du köpt den? wub.gif
myrtille
Ja, kryddtrappan är bra när man ska odla på liten yta, dessutom hopfällbar så att man lätt får in den från balkongen. Den kom som byggsats som man fick skruva ihop själv. Jag har inte köpt den i Sverige så det är inte lönt jag säger var. Den kallades "blumentreppe" - om du söker på blomtrappa kanske du hittar nåt liknande.

Det kommer fröer med posten. smile.gif
Merlin
CITAT (myrtille @ 14-02-2007, 19:46)
Det här blir mitt tredje chiliår och utifrån tidigare erfarenheter - och misstag - gör jag i år på ett lite annat sätt. Jag provar en ny metod som går ut på att jag sår fröna i fuktat hushållspapper som jag lägger i en plastbytta jag fick en sallad i en gång. Den står i sin tur på ett sådant här brett (15 cm) gammeldags vattenelement. Varannan dag ungefär kollar jag om något frö har grott och i så fall lyfter jag försiktigt över det till ett miniväxthus som står under lysrör. Fördelen med det här är att jag garanterat får en planta per kruka. Tidigare har jag haft problem med att inte alla fröer har grott så att jag haft "tomma" krukor, och i de fall jag sått flera fröer i en kruka så har rötterna trasslat ihop sig så det blivit besvär när jag ska plantera om dem. Förut har jag provat torvkrukor och keramikkrukor men eftersom jag tyckte de torkade ut alldeles för snabbt provar jag i år med plast. Sen har jag också valt krukor som sitter ihop som en karta. Det är för att jag tidigare tyckt att det var jobbigt med alla småkrukor som trillar omkring i miniväxthuset. En annan sak är att jag inte sår allt på en gång utan sätter några fröer då och då och det under hela februari månad. Jag vill inte plantera om allting precis samtidigt - tyckte det blev lite stressigt förra året.

Och så sorterna. I år satsar jag på bredd i sortimentet för att jag vill prova mig fram. Däremot sår jag bara ett par fröer av varje sort - jag har inte plats för mer en 40 plantor på min balkong nämligen, och så förutsätter jag att inte alla dessa tar sig. Här kommer listan:
Chinense: Red Surinam/Mme Jeanette, Habanero Amarillo, Chocolate Habenero, Piment antillais, Numex Suave
Baccatum: Chapéu de bispo (biskopsmössa), Lemon Drop, Aji Cristal, Criolla Sella, Aji Habanero
Frutescens: Malagueta, Rawit
Annuum: Vulcao, Santa Fé, Cayenne, Fresno, Golden Cayenne, Kolocsai, Piment d'Espelette, Hungarian Hot Wax, Serrano, Numex Big Jim (ska försöka slå världsrekord)
Okänd art: Orange Thai, Sarit Gat

CITAT

Myrtille! Dina Big Jim har precis grott smile.gif

Nu ska jag också slå världsrekord laugh.gif rolleyes.gif laugh.gif

Hoppas det går bra med sarit gat fröna jag skickade, mina såddes ju redan för en månad sedan och är nu ca 10 cm under ljusrör smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Sarit Gat är en ganska snabb sort, den är tidig att skifta färg även om man sår den sent (månadsskiftet mars-april).

Har tyvärr bara bild på den innan den ändrade färg.

Kan tillägga att Sarit Gat är en C. annuum enligt Runåbergs (63 utvecklingsdagar och ingen F1 hybrid)
Merlin
Sarit gat är en kanonbra sort, lagom het och så användbar smile.gif Jag hade mina i växthuset och fick frukt redan i juni!!! De bytte färg fort tycker jag, habaneron däremot var en envis rackare och gav inte någon vidare skörd jämfört med sarit gat som gav mängder med frukter. Jag övervintrade några ex av sarit gat och dom blommar just nu för fullt i tvättstugan smile.gif
myrtille
CITAT (Merlin @ 16-02-2007, 21:11)
Myrtille! Dina Big Jim har precis grott

Nu ska jag också slå världsrekord

Hoppas det går bra med sarit gat fröna jag skickade, mina såddes ju redan för en månad sedan och är nu ca 10 cm under ljusrör

Det var snabbt jobbat! Av de två Big Jim-fröer jag sått har bara det ena grott men jag har ju fler. Jag funderar på det här hur man ska få de så stora som möjligt och det borde väl hänga ihop med hur varmt och ljust de har det just när frukterna ska mogna, och då borde det vara bra att så fröerna på lite olika tidpunkter, för man kan ju inte veta vilken månad som blir varmast i sommar. Tack för Sarit Gat-fröerna förresten. Jag har inte sått dem än men det kommer.

Tack för upplysningen och bilden, Åsa. Ja, de ser verkligen ut att få mycket frukt. Påminner lite om Cayenne fast de växer uppåt i stället för neråt. Konstigt, men jag tycker den *ser* god ut.
Jonas70
Ja, den ser verkligen rolig ut den där chilifrukterna växer uppåt, och oj vad rikligt med frukt. Måste vara en perfekt sort om man vill ha ut mycket per ytenhet.
Eva 33c
CITAT (Jonas70 @ 14-02-2007, 10:14)
Jag odlar Jalapeno, Red Marconi, Anaheim, Corno di torro och Hungarian hot wax.

Corno di Torro Rosso (Mr Fothergills) odlade jag förra året, men det var en paprika (sweet pepper)
Finns det en chili med så lika namn?
Annars sår jag i år:
Anaheim
Ancho Mulato (nu för i år)
Bolivian Rainbow (pyttesmå frukter, mycket vackra men starka..för mig i allafall)
Corbaci (en sk söt chilipeppar, långa smala mycket goda frukter)
Fruit n spice (ny för i år)
Hungarian wax hot
Peri Peri (också en "söt chili", har kyrkklockformade frukter, orangefärgade, har flera synonyma namn som jag inte minns nu...)
Tokyo Hot F1 (ny för i år)

Alla har grott utom Ancho Mulato.
noch einmal Preussen
C.Pubescens
Manzano, Mexico
Locoto, Genarp
Ians gr Yellow Rocoto, Stockholm
Brun Rocoto, Åke Truedsson

C.Chinense
Fatalii, Italien
Costa Rica 2, Veberöd
Ivorian Pimiente, Veberöd
Grao de Bode, Genarp

5 st olika Jalapeno, C.Annum.

De första plantorna är omskolade första gången, satta i en blanding av hälften weibulls såjord och hälften kogödsel.
Österläge
Ville bara berätta att min Annuum-mix har grott helt otroligt, av 22 sådda frön har alla grott! 100%, det är ju sanslöst! ca 12 av dem är redan några cm höga o har blad, de andra är en liten böj med rot i ena änden o grönt i andra... Hur ska jag nu få plats...? wink.gif
emmapemma
Måste bara berätta om min lömske rolleyes.gif f.d. kollega, chilenare, som plockade chilifrön från sin hemträdgård i Santiago, Chile. Jag kan inte spanska, utan har bara använt det spanska namn han angivit för att märka den sorten... och i helgen fick jag möjlighet att visa mina chiliplantor för en annan chilensk bekant (han var vänlig och skulle försöka tyda texten på en annan sorts chile som är inköpt i Chile, som jag inte kan tyda - spanska eller ej)...

... och min bekant i helgen började skratta gott när han såg namnet på hemmaplockade chilin--- Aji "Cacho de burro" --- och ni som kan spanska förstår ju! laugh.gif "Åsnehorn" - men åsnor har inte horn... ett väldigt fult ord laugh.gif Jag ska maila ett allvarligt brev till min f.d. kollega... Och jag hoppas verkligen att det är smeknamnet för chilin, och att inte kollegan skrev det för att retas blink.gif

Åsnehornet har f.ö. grott smile.gif

De andra fröna från chile ('oréstol' - är det någon som har hört det förut?) har inte grott, och jag har försökt så ca 20 frön.

Redigerat - oréstol verkar vara ett desinfektionsmedel, inte sortnamnet.
myrtille
CITAT (uteplatsen @ 18-02-2007, 19:18)
Ville bara berätta att min Annuum-mix har grott helt otroligt, av 22 sådda frön har alla grott! 100%, det är ju sanslöst!

Det kan ju vara så att du har optimala förhållanden också. Berätta gärna hur du gör för att lyckas så bra!

emmapemma: Vissa sorter behöver lite mer tid på sig, eller så vill de ha det rätt varmt innan de gror, men om inte ett enda frö av tjugo grott vet jag inte... Orestól har jag inte hört talas om.

Det verkar som att chili ofta ges rätt fantasifulla namn - oavsett var i världen de växer, vilket jag tycker är kul. Jag tror nog din kollega gav dig rätt namn, även om det bara är något som används i folkmun. Det verkar finnas ett oändligt antal olika sorters chili, så man lär inte tröttna i första taget.
Merlin
Nu står Big Jim under huset bästa ljusrör 4 cm hög laugh.gif laugh.gif laugh.gif (synd bara att jag glömda att anmäla mig till tävlingen) rolleyes.gif Myrtille - det finns kanska andra som också skulle vilja titta på den där länken du hade till den där roliga tävlingen, kanske kan du "länka" igen? Jag har tyvärr glömd den blink.gif
Eleanor
Har i år sått:
Chocolate Scotch Bonnet
Czechoslovakian Black
Maraba
Monkey Face
Brun Rocoto

Har övervintrat från ifjol:
Serrano
Habanero
Jamaican Bell
Pequin
Boliviano
Red Savina
Hungarian Hot Wax

Jag har sånt jäkla sjå med alla löss som jag får på dem mad.gif
Vad är bästa knepet?? Nån med erfarenhet?
Ska finnas nåt att sticka i jorden som jag hörde nånstans används till bla pelargoner. Vad är det & kan det användas till ätbara saker??
myrtille
CITAT (Eleanor @ 20-02-2007, 00:50)
Jag har sånt jäkla sjå med alla löss som jag får på dem
Ska finnas nåt att sticka i jorden som jag hörde nånstans används till bla pelargoner. Vad är det & kan det användas till ätbara saker??

Jag kan inte annat än hålla med. Lössen är mitt största bekymmer. Jag använder de råd jag hittat här på odla som innebär att man duschar plantorna med såpvatten och klämmer lössen för hand, men om man inte håller på med det precis hela tiden så kommer de tillbaka med förnyad styrka. Jag lutar nog också åt att prova nåt mer effektivt i år.

CITAT (Merlin @ 19-02-2007, 23:30)
Nu står Big Jim under huset bästa ljusrör 4 cm hög (synd bara att jag glömda att anmäla mig till tävlingen) Myrtille - det finns kanska andra som också skulle vilja titta på den där länken du hade till den där roliga tävlingen, kanske kan du "länka" igen? Jag har tyvärr glömd den

Du kan fortfarande anmäla dig till tävlingen - skicka ett mail till the chileman bara så lägger han dig till listan. Så kan man fram till april och ändå få ett vinnande exemplar, eftersom det inte är förrän i september som tävlingen stängs. Det handlar alltså om att odla fram största exemplaret av Numex Big Jim och då samtidigt slå världsrekord. Jag har fröer över som jag skänker bort ifall någon mer vill prova på. Skicka PM till mig bara. Här kommer länken:
The Big Jim Challenge 2007
noora
Provado-pinnar kan man sticka i jorden för att bli av med löss, men de ska inte användas till något som man tänker äta.

Ställ plantorna i duschen, spraya ordentligt med såpspritlösning (sök på "såpsprit" här i forumet så hittar du säkert recept), låt stå en stund och duscha sedan av plantan med vanligt vatten. Glöm inte att skölja fatet och torka av fönsterbrädan ordentligt när du ändå håller på. Upprepa ett par-tre gånger med tre-fyra dagars mellanrum, så brukar det bli lite bättre sedan.
Gurkan
Myrtille : Jag kollade på tävlingssidan men kunde inte hitta nån uppgift på tidigare rekord. Har du nån aning om hur stor den här sorten kan bli ??
Österläge
CITAT (myrtille @ 19-02-2007, 22:59)
CITAT (uteplatsen @ 18-02-2007, 19:18)
Ville bara berätta att min Annuum-mix har grott helt otroligt, av 22 sådda frön har alla grott! 100%, det är ju sanslöst!

Det kan ju vara så att du har optimala förhållanden också. Berätta gärna hur du gör för att lyckas så bra!

Jag trodde inte att mina förhållanden var särskilt optimala, men det verkar ju onekligen fungera bra! laugh.gif Idag såg jag dessutom att det är 24 frön som har grott, jag trodde bara jag hade sått 22 men tydligen var det minst 24 st...

Jag har sått mina chilisar i ett miniväxthus i såjord från Hasselfors. Miniväxthuset står i ett västerfönster med elementet på under, det blir ca 20 grader dagtid, på natten stänger jag av elementet så då är det ca 16 grader. På natten är även fönstret öppet eftersom det är vårt sovrum de står i. Som extrabelysning har jag en vanlig skrivbordslampa med ett 11 W lysrör, ett sånt som är som ett väldigt avlångt "U". De får ca 14 timmar ljus om dygnet.

Lysröret är kortare än själva miniväxthuset och man ser på plantorna att de sträcker sig efter ljuset, jag har börjat byta plats på de små plastkrukorna så att plantorna får turas om att stå rakt under ljuset...
gustav1977
Grattis till grobarheten på dina frön!!

Min första Jamaican Bell börjar smyga sig fram ur torvbriketten nu efter 7 dagar, äntligen! Trots att man vet att det tar ett tag så blir man ju rastlös!

En fråga: Jag sår i torvbriketter och hade tänkt att sätta dessa direkt i 11*11 cm krukor med min jordmix av perlite, leca, lite vermiculite och P-jord. Är det ok att sätta briketterna direkt i denna gödslade jord eller måste jag först sätta dem i såjord? Förra året satte jag briketterna i såjord men funderar på att hoppa över det steget i år. Tror ni inte rötterna klarar av näringen i jordmixen?

/gustav
gustav1977
Förtydligande:

Jag sätter alltså först briketterna i jordmixen efter att rötterna börjar skymta i briketten...
Gurkan
CITAT (gustav1977 @ 20-02-2007, 13:53)

Min första Jamaican Bell börjar smyga sig fram ur torvbriketten nu efter 7 dagar, äntligen! Trots att man vet att det tar ett tag så blir man ju rastlös!

En fråga: Jag sår i torvbriketter och hade tänkt att sätta dessa direkt i 11*11 cm krukor med min jordmix av perlite, leca, lite vermiculite och P-jord. Är det ok att sätta briketterna direkt i denna gödslade jord eller måste jag först sätta dem i såjord? Förra året satte jag briketterna i såjord men funderar på att hoppa över det steget i år. Tror ni inte rötterna klarar av näringen i jordmixen?

/gustav

Skippa såjorden, kör direkt i din jordblandning.

Bra att du har i perlite också, det borde alla ha. Chili älskar när där är lite extra luft bland rötterna.
gustav1977
tackar!

Jo, jag tycker själv att perliten gör jorden härligt porös! Jorden behåller stukturen länge också, rekommenderas!

/g
noch einmal Preussen
CITAT (Eleanor @ 20-02-2007, 00:50)
Jag har sånt jäkla sjå med alla löss som jag får på dem mad.gif

Kul att du lyckats övervintra c.annum. har inte lyckats så bra med mina försök när det gäller dem. c.chinense är lättare.

jag utgår från att lössen är på dina övervintrade. själv brukar jag använda ROS-1 eller Pyrex på vuxna plantor med väldans bra resultat.
myrtille
CITAT (Gurkan @ 20-02-2007, 12:09)
Myrtille : Jag kollade på tävlingssidan men kunde inte hitta nån uppgift på tidigare rekord. Har du nån aning om hur stor den här sorten kan bli ??

Nej, de är lite luddiga på den punkten, lika hur just rekordslagningen ska gå till. Jag kan tänka mig att om det ska sättas ett världsrekord så krävs något mer än ett foto som är det som räcker för tävlingen. Jag har sett uppgiften 13,5 inches (=34 cm) i alla fall, men vet inte var och när det rekordet sattes.
Jonas70
CITAT (gustav1977 @ 20-02-2007, 13:53)

/gustav

De ska definitivt INTE sättas i såjord när du planterar om. Såjord ska bara användas när man sår och inte när man planterar om eftersom såjorden är magrare än annan jord.
myrtille
Jag gjorde så förra året när jag planterade om första gången att jag hade vanlig planteringsjord först (ca 2/3 av krukan) och sen fyllde på med såjord, runt rötterna på de små sticklingarna. Främsta anledningen till det var att jag ville göra slut på såjordspåsen. De säljs bara i 20-litersförpackningar hos mig. Finns ingen anledning om man inte redan råkar ha jord.

Vad är P-jord?
ewa zon 3
P-jord står för perennjord och ingår i Hasselfors sortiment. Finns S-jord också = såjord med perlit inblandad och U-jord = urnjord som vad jag vet främst är avsedd för uteväxter som kräver mycket näring och står i krukor hela sommaren.
Jag skolar om mer näringskrävande växter som sommarblommor, tomater, chili mm i KRAV-märkt krukväxtjord med lecakulor i tycker de behöver mer krut än vad P-jorden har smile.gif

/Ewa
Gurkan
Ewa, har du nåt speciellt fabrikat av krukväxtjorden du använder som du kan rekomendera ? Har Hasselfors nån KRAV-jord ? Tror inte jag har sett den isf.

Jag använder Hasselfors P-jord, tycker den har överlägsen kvalite på torven, blir inte hård och vattenavstötande som annan jord brukar bli efter ett tag.
Natures wisdom
Jag vet inte hur det är med chilli. Men för småplantor som är känsliga mot näring i början kan man tveklöst sätta i såjord.
Angående hasselforsprodukterna.
Jag tror snarare P-jord står för Planteringsjord, men jag vet inte, mycket möjligt att den egentligen är anpassad för perennväxter.

Beskrivningen från hasselfors:

"P-jord
P-jord är en mörk och myllig plantjord för växter i kruka, både ute och inne. En klassisk jord för yrkesodlare och hobbyodlare med krav.

P-jord är kraftigt gödslad för att plantorna skall etablera sig och växta till snabbt."

Hasselfors har även KRAV-märkta jordar.

Hela produktsortimentet finns på deras hemsida, http://www.hasselforsgarden.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon