CITAT (Eva 33c @ 16-02-2007, 12:43)
CITAT
Detta var en förflugen tanke hos mig då jag rivit mig i huvudet och undrat hur jag ska hålla reda på vad som ska sättas ut och vad som ska stå under lysrör. Att så perenner är nytt för mig, på några år i alla fall.
Om jag inte vet säkert att en viss sort gror utan kallperiod, så låter jag den få en kallperiod ute. Om man provar inne och inget händer efter ett antal veckor så har man ju förlorat så mycket tid. Men de tar ju ingen skada av en "onödig" kallperiod precis som du konstaterat.
Sedan innebär ju inte det att du inte kan ställa dem under lysrör. När lämplig tid (6-8 veckor kanske. vissa vill ha 12...) passerat kan man ju ta in de och låta de få "vår" inne, om man har plats.
Själv låter jag de perenner som ställts ut få stanna där till den riktiga våren. Inte för att jag av någon princip tycker att "utesådd är bäst" eller så, utan av rent praktiska skäl. Jag har inte plats under lysrören för alla de perenner jag vill odla, där växer nämligen chili, paprika blommor osv.De varmgroende sorterna sår jag inne i mars och räknar med att kunna ställa ut i växthuset i april när jag sätter på fläkten. Så länge de inte är omskolade tar de inte så mycket plats då jag bara använder en grön 8x8 kruka till varje sort. (bredsår i den sas) För min del är det också så att jag har mer tid att ta hand om småplantor på sommaren då jag är ledig än på våren. Det räcker med ettåringarna då.
Den stora skillnaden på resultatet är just storleken på plantorna första säsongen. Kerstin planterar ut sina i maj-juni, jag i juli-augusti, och en del måste övervintras i kallbänk. För mig spelar dessa två månader mindre roll då jag räknar med att perennerna ska stanna många år i min trädgård. Sår man varje år så har man ju också varje år (utom första gången då) nya plantor att leka med i trädgården.
Jag hoppas ingen väljer bort att dra upp egna perenner bara för att man inte kan rigga lysrör mm. Det går bra ändå, även i zon 5 där jag bor, och även man får vänta lite längre på plantorna.
Skönt att jag inte blir helt utfrusen
Ärligt talat köper jag alltid på tok för mycket fröer så egentligen är det bara bra om några blomsterförsök misslyckats, man kan ju testa ett annat år.
Det som jag är mest noga med är ju allt ätbart och de odlingarna sköter jag betydligt mer väl.
Men vistelsen här på odla har medfört att jag planerat om trädgården och antagligen grävs ganska mycket av gräsmattan bort i sommar - där sätter jag potatis och sedan får vi se vad som hamnar där nästa år