Jag använder inte Roundup. bara om det inte finns motsvarande. I Finland jag köper mest Glyfonova, den har samma ämne glyfosat. Billigare, det är samma som med mediciner, när patenten har upphört, kan man köpa kopivaror. Vad gäller gräsmattans ogräs, tex. maskros, är den gamla medeln 2.4D ännu användbar, de säljs under flere varumärken. Det finns många medel man kan använda, ta och läs firmornas kataloger och jämför.
För vårbesprutning av äppelträd har jag länge använt mitt eget medel. Köper paraffinolja och blandar lite diskmedel, blandar ca 5% med vattnet och det tar kål på vinterägg. Sun E eller dylika nandelsmedel är mycket dyrare. Man kan lätt gissa receptet, innehåller 98 % paraffinolja, vad är resten? Emulgator,tex diskmedel, billigast som finns. Numera besprutar jag inte mycket professionellt, om kunderna frågar vårbesprutning jag kan säga att det dödar inte alla skadegörare. Om de har råd bara för ett besök är det viktigaste ohyran rönnbärspinnmal, det får man kanske i år, sällsynt nog vi har haft två års paus. Vanligen den kommer varannat år.
|