Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ligustern lutar!, Ligusterhäck i lerjord har blåst snett.
          Xiphoideus
          Inlägg 16-02-2007, 20:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 9 100

Planterade ligusterhäck kring vår nyanlagda tomt i höstas. Vi hade fräst lerjorden ordentligt så den kändes acceptabel att plantera i. Nu efter det myckna regnandet och blåsandet upptäcker jag att häcken lutar betänkligt och det har bildats stora hål i jorden vid rötterna. Kan jag bara dra upp ligustern så att den blir rak igen och stampa till jorden eller kväver jag rötterna då? Har inte klippt häcken än utan funderar på att göra det i mars, kan det vara riktigt?

--------------------
          Nyanlagd trädgård i södra Skåne

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sommartorparn
          Inlägg 17-02-2007, 17:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Hur styv lera är det? Liguster är en oerhört tålig buske. Är det vanlig skånsk åkermark så är min erfarenhet att buskar växer utan varje sig djupgrävning eller jordförbättring. Fyll igen med jord där det har blivit hål. Täck sedan varje år marken runt buskarna med ett tjockt lager växtmaterial, t.ex. gräsklipp, så kommer maskarna att dra ner det i jorden. Humus gör mest nytta i det översta skiktet!

Tror inte heller det är någon fara med lutningen. Jag antar att det ska bli en klippt ligusterhäck, och då kommer ni ju att klippa ner den och sedan forma den medans ni släpper upp den 10-20 cm per år. När den är uppvuxen kommer ni inte att se att dom nedersta 10 cm lutar!

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 21:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon