CITAT (Stefan_S @ 18-02-2007, 13:22)
- Förstår din katt alt hund vad du säger, dvs förstår djuret ordens innebörd?
- Om djuret inte förstår ordens innebörd, kan det ändå förstå utifrån ditt röstläge/din kroppshållning?
- Har katten resp hunden något minne av vad som hänt för t.ex 3 timmar sen? 3 månader tillbaka?
- Kan en katt resp hund känna ånger för något den gjort?
Vad tror du?
Jag är av den bestämda åsikten att katter förstår mer än hundar

Jag är som dom flesta vet både hund o kattägare, men anser att jäntas Pyrenée som är fast boende hos mig inte fattar hälften av det katterna gör. gammelkatta som är snart en 18 årig dam, henne blir man många gånger nästan rädd för, så mycket förtår hon

Man kan sitta o prata om henne fast inga namn och hon visar med hela kroppen att hon är med så vänder hon sig om och ser mig i ögonen och pratar tillbaks, vi har en speciell kontakt som gör att vi många gånger inte ens behöver använda språket utan bara ögonblinkningar.....

Hmm det där lät kanske lite väl flummigt

Men helt klart förstår hon det svenska språket. Har hon gjort nåt ofog så vet hon om det också, hon visar mig röran, tittar på mig med en min som säger...-sopa upp det här, det ser för*****gt ut!! och så nosen o svansen i vädret så lägger hon sig och tittar på medan jag städar undan
Vovven.....ja hon är väl ett kapitel för sig hon

River hon ner alla Hibiskusarna ute så det bara är flis kvar så står hon i röran och fattar nada...okay, nu vet jag att rasen i sig måste va´ovanligt korkad och denna i synnerhet
Så som svar på dina frågor, ja katterna förstår, vovven fattar korta komando........men brusar man upp av en aller annan orsak så reagerar både hund o katter och känner att man är förbannad.......Katten kommer ihåg längre än några timmar, en hund oftast inte ens det dom gör för tillfället......Katten kan nog känna ånger, men gör det inte för det finns en husse eller matte som kan ställa allt tillrätta igen

hunden däremot uppvisar ångerbeteende bara genom att man säger...-men VAD har du gjort.....men inte fasen fattar den va´den hade gjort
Och jag vill inte ha alla hundägare på mig nu, det kan hända att det är just mina hundar jag haft under åren som vart så otroligt dumma jämfört med katterna

Men ni ska veta att jag älskar dom alla