Jag har aldrig haft en katt, så jag har inte några tankar om det. Däremot håller jag inte med Reserv om att katter skulle vara smartare än hundar. Jag tror att det är en tolkning vi gör eftersom dom inte lyder utan går sin egen väg. Det ser jag mer som en egenskap än som ett tecken på intelligens.
- Förstår din katt alt hund vad du säger, dvs förstår djuret ordens innebörd? Jag tror att dom kan lära sig innebörden av många ord. Som t.ex. sitt och ligg som Inga skriver. Men flytande tal som t.ex. en mening klarar dom inte om det inte handlar om att man lägger in ett känt ord i en mening och betonar det särskilt. När jag vill fotografera mina hundar och dom ser väldigt uttråkade ut, så brukar jag säga: "Var är KISSEN?", och då reagerar dom på KISSEN, för det är spännande djur i deras ögon.
- Om djuret inte förstår ordens innebörd, kan det ändå förstå utifrån ditt röstläge/din kroppshållning?
Kroppsspråket är ju hundarnas enda språk i princip och det är det språket dom kan bäst också. Vi kan aldrig dölja våra känslor för en hund. Dom är otroligt känsliga för vibbar och kroppshållning. Är man rädd t.ex. avsöndrar man adrenalin och det känner en hund direkt.
- Har katten resp hunden något minne av vad som hänt för t.ex 3 timmar sen? 3 månader tillbaka?
Minne har dom och dom kopplar t.ex ihop obehag med den situation dom befinner sig i. Man kan därför använda sig av t.ex. ljudaversion för att träna en hund att inte göra på ett speciellt sätt. Då är dock tajmingen oerhört viktig. Utan tajming så gör man bara hunden osäker. Kan man inte läsa sin hund ska man avstå från såna träningsmetoder tycker jag. Den senaste diskussionen om huruvida man kan bestraffa en hund i efterskott är ett exempel på hur man lätt kan skapa osäkerhet hos en hund.
- Kan en katt resp hund känna ånger för något den gjort?
Nej, det tror jag inte. Vi kan möjligtvis tolka det som ånger, men då är det vi som tolkar fel. En hund kan bli låg av en situation som den kopplar ihop med tidigare obehag, och då tror vi att den ångrar sig. Hundar är allt annat än långsinta och lever i nuet.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|