CITAT (rosentass i Göteborg @ 19-02-2007, 00:58)
CITAT (Christa @ 18-02-2007, 10:29)
Han var den enda manliga förskolläraren på den förskolan så det var nog en förlust för barnen.
OK, äntligen! Varför tror du att det var en förlust för barnen då? Försöker inte vara tyken, undrar verkligen - genuint!
Nu svarar jag utifrån min uppfattning utan att ha läst de övriga inläggen i tråden. Mina ögon krånglar just nu så jag har svårt att läsa.
Jag tror att det var en förlust för barnen därför att män inte är likadana som kvinnor. Många barn lever ju dessutom med en ensamstående mamma.
Killar är ju ofta lite brötigare än tjejer. Har lite vildare lekar. Hm, det är svårt att förklara men att killar ofta leker andra lekar än tjejer är väl ingen hemlighet. Jag var själv lite av en pojkflicka när jag var liten men ändå inte som en kille.
Jag om någon har haft uppfattningen att det minsann inte är någon skillnad på män och kvinnor men jag har kommit till insikt under de senaste 10 åren att jag faktiskt hade fel.
Jag tror jag hade fått ett lyckligare liv om jag haft mer tjejkompisar och hittat min kvinnliga identitet under uppväxten. Har också upptäckt att många pojkflickor har svårare att hitta en partner och handen på hjärtat tjejer, inte är det väl de mest feminina männen som blir mest åtrådda.
Jag tror att pojkar behöver goda manliga förebilder. Får de inte det kanske det kan finnas risk att de skaffar sig manliga förebilder av ett slag som inte är så bra. I våldsfilmer och dataspel t ex.
När det gäller manliga förskollärare så tror jag också att pojkar behöver få utlopp för sin manliga sida även i leken.
Observera att detta är saker som jag tror men inte har studerat djupare. När jag säger att jag tror så påstår jag inte att det är så.