CITAT (Fizzgigg @ 19-02-2007, 10:13)
finns det något vackrare, än en riktigt gammal ek med mossa och alger längst stammen?Jag tycker att kvinnor är som medeltida samurajsvärd. Nej, det är ingen ordvits eller lustifikation på gång, jag tycker faktiskt så. Likheten?
Gamla samurajsvärd gavs en levnadshistoria som nedtecknades hela tiden. Vilka strider det hade varit med i, vilket jack i klingan som, varje liten förändring ända från kissaki (yttersta spetsen) till nakagojiri (yttersta delen av bakersta änden av svärdet) fanns nedtecknad. Ju längre och ärofullare historia ett svärd hade, desto mäktigare blev svärdet, mäktigare i avseendet att svärdets livserfarenhet gav det mer respekt. Ett svärd utan hack och "livserfarenhet" var ett svärd utan historia, utan respekt och klassades som fullständigt ointressant. Och det tycker jag är likheten med kvinnor. En kvinna utan livserfarenhet, hack och förändringar är inte lika intressant som en utan livshistoria. Skönhet handlar inte om att skafaf slät hy eller glittrande hår eller en byst som kan extraknäcka som airbag, det handlar om att kunna vara vacker inifrån och det kan inget smink i världen åstadkomma.
precis....man får förvalta det man har så gott det går,
livserfarenheten sitter i ansiktet och i ögonen, det ska man inte sudda ut
finns det något vackrare, än en riktigt gammal ek med mossa och alger på stammen?