Det hela beror nog lite på sammanhanget, åtminstone för mig. På forum av detta slag har jag inget emot förkortningar, exv använder jag "iofs" ganska ofta. Men jag inser att det kan anses lite slarvigt av mig, speciellt av den som inte förstår att jag avser "i och för sig", eller för den skull "exempelvis".
Fast jag skriver mer vårdat här än i rena chatter, som Messenger-varianter, IRC, etc. Där svär jag mycket mer.
Riktigt vårdat skriver jag sällan...men försöker av självklara skäl vara tämligen korrekt när det gäller skolarbete, med mera.
Jag är för övrigt övertygad om att vi visserligen idag skriver mer än vi gjort kanske någon gång tidigare i historien, vilket övar vår skriftliga uttrycksförmåga, men samtidigt läser vi mycket mer "amatörtext" än tidigare, vilket gör att vi själva "smittas" av språkliga "felaktigheter", vad de nu än vara månde. För 20 år sedan läste jag huvudsakligen böcker och tidningar, där det mesta var korrekturläst. Numera är nog den mesta text jag läser antingen från nätet, eller från icke-korrekturlästa tidningar.
--------------------
zon2.5
|