Det kan vara svårt, el bör man har stor respekt för!
Men jag fixade elen till mina lysrör själv, och det var inte svårt alls, mest för att det var tydligt och enkelt, jag behövde absolut inte chansa när jag installerade kablarna! Det var som små kontakter där man stack in kabeländarna på, det såg ut ungefär som en "socker bit", fast i stället för att använda en skruvmejsel kunde jag trycka på en knapp i stället för att få loss den gamla kabeln, och sen sticka in den nya. (tog aldrig någon bild på det, tyvärr) I stället för att köpa kabel för sig och kontakt för sig så köpte jag två jordade skarvsladdar på claes ohlssons och klippte av och använde, då behöver jag inte installera kontakten på, den satt ju redan där.
Det är ju svårt att ge råd över nätet så här, i alla fall tänkter inte jag ge mig på det, jag har en känsla av att alla armaturer ser olika ut (nästan alla iaf) och därför kan ju även el konstruationen vara olika.
Men det är i alla fall olika färg på kablarna. det brukar vara tre stycken (var det på mina i alla fall) en gul med en grön rand längsmed kabeln, det är jorden. Och sen hade jag en brun och en blå, tror jag. Eftersom vi har växelström i sverige behöver man inte bry sig om det så noga, d.v.s det är inte viktigt att koppla den bruna med den bruna ect. Bara man håller reda på jorden.
Vet inte om du blev nått klokare. Men sammanfattningsvis så installerade jag min el själv, men det är inget jag vill rekomendera till någon som inte vet nått om el. Men samtidigt behöver det inte vara jätte svårt heller.
|