CITAT (Berith @ 19-02-2007, 10:49)
Precis, och hur intressant är det egentligen med en förteckning med en hel drös personer som man själv inte är släkt med? ;)
Hur länge är man släkt egentligen? Jag menar, man har ju kusiner och sysslingar och bryllingar.... Men sen då? Hur nära eller långt bort är man släkt?
Det har du iofs rätt i att det blir kanske ointressant att känna till alla släktingar i förskingringen. Det som har gjort att jag har blivit lite intresserad på äldre dar är mycket det att jag själv har alltid känt mina far och morföräldrar och de har bott ganska nära. Men när jag frågar mina farföräldrar så vet de knapp något. Dels reste de inte så mycket när de var unga på 20-30 talet. Det var dyrt och tog lång tid och sedan dog min farfars farföräldrar relativt unga så det fanns inte så många att resa till heller.
Men när delar av släkten härstammar från ett landskap där man knappt har varit

så blir man lite nyfiken på vilka de var, hur de bodde och varför de flyttade. Vi har lärt oss ganska mycket om vår egna släkt tack vare att mina föräldrar började släktforska för några år sedan.
Sen har vi bara kollat bakåt i rakt nedstigande led var de kom ifrån och vad de hette. Skulle vi börja kolla upp alla förgreningar av släkten som vi inte har koll på så finns det kanske mängder med kusiner, sysslingar och mer avlägsna släktingar spridda här och där. Men dom har jag så lite släktskap med så det räknas väl knappt.
Men en sak var lite spooky
Jag sökte på mitt egna namn på eniro för att se om jag hade någon namne i landet. Vi är tre som har exakt samma stavning på för och efternamn i hela Sverige och en av dem bor ca 500m från platsen där mina förfäder bodde

Kanske är slumpen men det känns lite lustigt.