Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bokskog, Vad växer tillsammans med bok?
          Anders Roslagen
          Inlägg 12-02-2007, 16:54
          Länk hit: #1

Gäster

Jag har planterat och sått en del bok på mark som är gemensam för oss som bor däromkring. Jag tror mig veta att det inte växer annat än tidiga vårblommor i bokskogar för att det blir så skuggigt. Men om det är lite andra träd och mellanrum så att mer sol når ner, vad trivs då i en bokblandskog?

Finns det några fina karaktärsväxter? Bokarna är huvudsaken men det kanske finns något som hör ihop med dem?

(Bokarna växer otroligt bra i en lite fuktig norrsluttning!)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anders Roslagen
          Inlägg 19-02-2007, 22:40
          Länk hit: #2

Gäster

Det var en hel del tips på örter, tack! Har några kvar av dem att undersöka.

Det finns ju en del saker som växer där redan men ramslök vore kul, det finns i trakten men inte alldeles nära. Det blir lätt b a r a ramslök där den väl trivs, men får ta risken.

Vårärt gillar jag, likaså myskmadra. Gulsippa har jag läst att det kan höra ihop med sydliga lövskogar.

Läste om en man som sådde skånska fröer i ett skogsparti i Mälardalen en vår för drygt hundra år sedan. Väldigt många av dessa sällsynta lövskogsörter växer kvar där än idag!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 18:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon