CITAT (ingrid fuxwall @ 19-02-2007, 21:50)
CITAT (sudden @ 19-02-2007, 23:47)
jag själv använder som sagt nosgrimma - vilket är det enda hjälpmedel förutom godis och ord som jag använder - och den använder jag bara när vi är bland mycket folk eftersom max då är extremt kärvänlig mot allt och alla... och alla är inte lika glada i honom alltid... :rolleyes:
jag har dock aldrig behövt ta till annat än nosgrimma och vanligt strypkoppel.
nu har jag en väldigt lätt hund att ha med att göra och jag är inte alls emot att använda hjälpmedel om det krävs - men som sagt inte i onödan eller för mkt och på fel sätt.
håller med er allihopa på den punkten!
jag är av den uppfattningen att positiv förstärkning är jättebra - men ibland måste man välja andra metoder beroende på vad för hund man har i kopplet. gränser är viktiga annars finns risken att hunden inte riktigt vet vad som gäller och blir förvirrad eller osäker. men gränserna bör sättas i lagom nivå. jag är inte för att man ska stå och skälla ut hunden eller slänga den i marken så fort den inte gör som man säger..
när det gäller häst är jag lite av en nybörjare men använder varken piska eller speciella bett.
Men att använda nosgrimma tycker nog allt jag vara väldigt drastiskt - varför gör du det?
Strypkoppel!!
På sin höjd halvstryp - min åskt
jag använder nosgrimman när vi är ute och åker tåg eller buss eftersom det är svårt att hålla bra avstånd till folk och alla blir inte så glada när max gör allt för att komma fram och hälsa... slickar någon på handen i förbifarten när det är trångt osv. han är extremt kärvänlig av sig och tror att alla vill gosa och leka med honom och när han blir uppspelt kan han bli svår att lugna ner men nosgrimman dämpar honom lite grann. jag använder den aldrig annars.
stryplänken använder jag för att jag tycker att den fungerar bra med honom och den är lätt att ta av och på. han ligger inte i så att han inte kan andas och nästan stryps när vi är ute och promenerar även om han ibland kan dra lite grann.