|
Som sagt ... lyfter ur den diskussionen ur Suddens tråd.
Har tittat på Cecar Milan i kväll och kikade väldigt noga just på det som Herkules skrev om koppel vid struphuvudet. Den staffen som var först i programmet visade inga som helst tecken på fysiskt obehag. Cecar är mycket försiktig och gör bara ett väldigt lätt knyck i kopplet för att avbryta hunden i sin aktion.
Enorm skillnad mot den där skåningen (har glömt vad han heter) som hade noll kroppsspråk och ryckte och slet i kopplet på hundarna mest hela tiden. Även ibland om dom bara stod tyst och stilla och inget gjorde. Han gjorde verkligen både hundägare och hundar förvirrade.
som jag avslutade suddens tråd med, så tycker jag man ska använda släpphalsbanden sparsamt det är effektivt, men kan göra skada om det används fel...(inga hårda ryck eller tag)... mest för vana hundförare att använda..
rycka och slita är ingen bra metod...stanna, vänd och gå åt andra hållet, flera gånger är en bättre metod att få hunden vid sidan och man fångar uppmärksamheten bättre också
CITAT (pejori @ 19-02-2007, 21:18) som jag avslutade suddens tråd med, så tycker jag man ska använda släpphalsbanden sparsamt det är effektivt, men kan göra skada om det används fel...(inga hårda ryck eller tag)... mest för vana hundförare att använda..  Jo, det gäller nog många olika typer av "hjälpmedel" .... i fel händer gör dom mer skada än nytta.
Ophelia
19-02-2007, 21:22
Låter definitivt som något en erfaren hundkunnig person skulle hantera om det är nödvändigt. Upplever att det inte är något för den "vanlige" hundägaren som inte förstår sin roll och samspelet. Eller?
CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 21:22) Låter definitivt som något en erfaren hundkunnig person skulle hantera om det är nödvändigt. Upplever att det inte är något för den "vanlige" hundägaren som inte förstår sin roll och samspelet. Eller? nix...det är det inte...det är inget du använder på din första hund...det är ettt ypperligt hjälpmedel för en van hundförare och ska bara användas under utbildningen av hunden...inte för dagsbruk direkt har använt det vid något tillfälle vid korrigering av en schäfer, men man får ha mjuka händer, som med hästar med gramantygel
CITAT (AnitaGg @ 19-02-2007, 21:21) CITAT (pejori @ 19-02-2007, 21:18) som jag avslutade suddens tråd med, så tycker jag man ska använda släpphalsbanden sparsamt :) det är effektivt, men kan göra skada om det används fel...(inga hårda ryck eller tag)... mest för vana hundförare att använda..  Jo, det gäller nog många olika typer av "hjälpmedel" .... i fel händer gör dom mer skada än nytta. det är samma med nosgrimma eller antidragsele...har man det alltid, vänjer sig hunden vid det och hjälpen är förlorad..
Ophelia
19-02-2007, 21:27
CITAT (pejori @ 19-02-2007, 21:25) CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 21:22) Låter definitivt som något en erfaren hundkunnig person skulle hantera om det är nödvändigt. Upplever att det inte är något för den "vanlige" hundägaren som inte förstår sin roll och samspelet. Eller? nix...det är det inte...det är inget du använder på din första hund...det är ettt ypperligt hjälpmedel för en van hundförare och ska bara användas under utbildningen av hunden...inte för dagsbruk direkt har använt det vid något tillfälle vid korrigering av en schäfer, men man får ha mjuka händer, som med hästar med gramantygel  Jättebra att du hänvisar till hästeriet Lättare att "vara med på spåret då".
CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 21:27) CITAT (pejori @ 19-02-2007, 21:25) CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 21:22) Låter definitivt som något en erfaren hundkunnig person skulle hantera om det är nödvändigt. Upplever att det inte är något för den "vanlige" hundägaren som inte förstår sin roll och samspelet. Eller? nix...det är det inte...det är inget du använder på din första hund...det är ettt ypperligt hjälpmedel för en van hundförare och ska bara användas under utbildningen av hunden...inte för dagsbruk direkt har använt det vid något tillfälle vid korrigering av en schäfer, men man får ha mjuka händer, som med hästar med gramantygel  Jättebra att du hänvisar till hästeriet Lättare att "vara med på spåret då". ja...det och hackemore..(stavningen?)...är stor skillnad mot att använda vanligt bett....hårda händer gör stor skada med en häst som är munöm
herkules
19-02-2007, 21:34
CITAT (AnitaGg @ 19-02-2007, 21:14) Som sagt ... lyfter ur den diskussionen ur Suddens tråd.
Har tittat på Cecar Milan i kväll och kikade väldigt noga just på det som Herkules skrev om koppel vid struphuvudet. Den staffen som var först i programmet visade inga som helst tecken på fysiskt obehag. Cecar är mycket försiktig och gör bara ett väldigt lätt knyck i kopplet för att avbryta hunden i sin aktion.
Enorm skillnad mot den där skåningen (har glömt vad han heter) som hade noll kroppsspråk och ryckte och slet i kopplet på hundarna mest hela tiden. Även ibland om dom bara stod tyst och stilla och inget gjorde. Han gjorde verkligen både hundägare och hundar förvirrade. jag har inte sett alla program med cesar millan men i alla fall ett par där han använder ett halsband som jag inte känner igen som ett "vanligt" halsband utan mer som ett korrigeringsverktyg. tänkte då jag såg det att han verkar ju vara en hundmänniska utöver de vanliga och varför han då måste använda ett sådant halsband. jag vet att att jag är överkänslig, men nog tyckte jag att det såg ut som om hundarna tyckte det var obehagligt. därmed inte sagt att han misshandlar hundar eller så, det är inte det jag menar, tänker bara att han tar en genväg för snabbare resultat. på fel sätt enligt mig då.
CITAT (herkules @ 19-02-2007, 21:34) därmed inte sagt att han misshandlar hundar eller så, det är inte det jag menar, tänker bara att han tar en genväg för snabbare resultat. på fel sätt enligt mig då. helt rätt...en ovillig hund som inte lyssnar används släpphalsbandet på...försiktigt för bättre resultat
Ophelia
19-02-2007, 21:36
CITAT (pejori @ 19-02-2007, 21:29) CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 21:27) CITAT (pejori @ 19-02-2007, 21:25) CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 21:22) Låter definitivt som något en erfaren hundkunnig person skulle hantera om det är nödvändigt. Upplever att det inte är något för den "vanlige" hundägaren som inte förstår sin roll och samspelet. Eller? nix...det är det inte...det är inget du använder på din första hund...det är ettt ypperligt hjälpmedel för en van hundförare och ska bara användas under utbildningen av hunden...inte för dagsbruk direkt har använt det vid något tillfälle vid korrigering av en schäfer, men man får ha mjuka händer, som med hästar med gramantygel  Jättebra att du hänvisar till hästeriet Lättare att "vara med på spåret då". ja...det och hackemore..(stavningen?)...är stor skillnad mot att använda vanligt bett....hårda händer gör stor skada med en häst som är munöm  Ja...hackamore kräver känsliga händer, ju längre skänklar m.m. desto skarpare...och alla dess tänkbara bett som används felaktigt med hårda händer.
CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 21:36) CITAT (pejori @ 19-02-2007, 21:29) CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 21:27) CITAT (pejori @ 19-02-2007, 21:25) CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 21:22) Låter definitivt som något en erfaren hundkunnig person skulle hantera om det är nödvändigt. Upplever att det inte är något för den "vanlige" hundägaren som inte förstår sin roll och samspelet. Eller? nix...det är det inte...det är inget du använder på din första hund...det är ettt ypperligt hjälpmedel för en van hundförare och ska bara användas under utbildningen av hunden...inte för dagsbruk direkt har använt det vid något tillfälle vid korrigering av en schäfer, men man får ha mjuka händer, som med hästar med gramantygel  Jättebra att du hänvisar till hästeriet Lättare att "vara med på spåret då". ja...det och hackemore..(stavningen?)...är stor skillnad mot att använda vanligt bett....hårda händer gör stor skada med en häst som är munöm  Ja...hackamore kräver känsliga händer, ju längre skänklar m.m. desto skarpare...och alla dess tänkbara bett som används felaktigt med hårda händer. precis...man kan fördärva både en häst och en hund om man använder hjälperna fel och för ofta
herkules
19-02-2007, 21:44
CITAT (pejori @ 19-02-2007, 21:37) precis...man kan fördärva både en häst och en hund om man använder hjälperna fel och för ofta  men varför används då sådan hjälpmedel i tvprogram? varenda människa tror ju att det är bara att gå ut och köpa en kräksnara så går hunden fint sen! förlåt ophelia för att jag inte för över nåt till häst, kan inget om hästar..
Ophelia
19-02-2007, 21:45
Ja....och inom ridningen blir man ju aldrig fullärd. Även toppryttarna tränar ju för tränare. Måste ju vara viktigt inom hundsporten att kunna få tips, råd och idéer även om man är van (och definitivt om man är en ovan hundägare).
Jag kanske är försiktig i överkant men jag kan inte se någon förlust i att ha etablerat en bra kontakt med en hundklubb samt människor som är hundkunniga innan jag skaffar hund. Det är ett stort ansvar och själv är jag mycket intresserad av stor hund (bullmastiff). Inte roligt om 50 kg felaktigt uppfostrad hund sätter sig på tvären och kanske blir aggressiv.
Ophelia
19-02-2007, 21:46
CITAT (herkules @ 19-02-2007, 21:44) CITAT (pejori @ 19-02-2007, 21:37) precis...man kan fördärva både en häst och en hund om man använder hjälperna fel och för ofta  men varför används då sådan hjälpmedel i tvprogram? varenda människa tror ju att det är bara att gå ut och köpa en kräksnara så går hunden fint sen! förlåt ophelia för att jag inte för över nåt till häst, kan inget om hästar..  Jag kan kan mycket väl förstå principen av en kräksnara så det är lugnt
CITAT (herkules @ 19-02-2007, 21:44) CITAT (pejori @ 19-02-2007, 21:37) precis...man kan fördärva både en häst och en hund om man använder hjälperna fel och för ofta  men varför används då sådan hjälpmedel i tvprogram? varenda människa tror ju att det är bara att gå ut och köpa en kräksnara så går hunden fint sen! förlåt ophelia för att jag inte för över nåt till häst, kan inget om hästar..  det är nog mera för att visa ett snabbt resultat för tittarna... tyvärr springer säkert en del hysteriska mattar och hussar och inhandlar detta universalhalsband, och tror att nu är problemet löst men kan man inte förstå sambandet med korrigering och beröm när det är rätt, så kommer man ingenstans med uppfostran.. allt tar sin tid, men det går med lite vilja och tålamod
CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 21:45) Ja....och inom ridningen blir man ju aldrig fullärd. Även toppryttarna tränar ju för tränare. Måste ju vara viktigt inom hundsporten att kunna få tips, råd och idéer även om man är van (och definitivt om man är en ovan hundägare).
Jag kanske är försiktig i överkant men jag kan inte se någon förlust i att ha etablerat en bra kontakt med en hundklubb samt människor som är hundkunniga innan jag skaffar hund. Det är ett stort ansvar och själv är jag mycket intresserad av stor hund (bullmastiff). Inte roligt om 50 kg felaktigt uppfostrad hund sätter sig på tvären och kanske blir aggressiv. nä...sedan finna alltid risken att man "kör fast" i gammla spår och ser inte nya möjligheter för träningen, så feedback av andra är bra körde fast med en här, som inte ville gå i koppel...använde alla mina vanliga knep och list för att få med henne....icke två steg, sen lade hon sig ner igen....frågade på en hundsida om tips och fick flera...bl. annat solis dotter, som gav mej ett tips, som var precis tvärt emot det jag använt mej av..(lock och plock)... testade att nonchalera henne och inte pjoska...tre dar senare gick hon i koppel... tror jag spädde på hennes rädsla med fjäsket så kan det gå  ooops...nu har jag occuperat tråden...ska va tyst en stund nu
Maria_z5
19-02-2007, 22:05
Kan inte mycket om hundar men däremot om hästar och ofta tycker jag att våra förebilder borde gå tillbaka till grunden i stället för att visa upp flådiga hjälpmedel. Kanske skulle vara bra om de som är stilbildande, utbildare et c såg till att göra vanliga dödliga som jag t ex intresserade av det som utgör grunderna och föregick med gott exempel på tävling och träning. Fast det är klart det hjälper väl inte om någon av dem visar upp något annat på tv... för det är väl en minoritet som aktivt deltar i klubbarnas aktiviteter? Fram för glada väluppfostrade djur!
Ophelia
19-02-2007, 22:08
Har för mig att Lussan lärde en av sina hästar någon rörelse passage genom att rida lätt i trav fast i otakt, på "det vanliga sättet" gick det inte alls att Alla sätt är bra utom de dåliga
Ophelia
19-02-2007, 22:19
CITAT (Maria_z5 @ 19-02-2007, 22:05) Kan inte mycket om hundar men däremot om hästar och ofta tycker jag att våra förebilder borde gå tillbaka till grunden i stället för att visa upp flådiga hjälpmedel. Kanske skulle vara bra om de som är stilbildande, utbildare et c såg till att göra vanliga dödliga som jag t ex intresserade av det som utgör grunderna och föregick med gott exempel på tävling och träning. Fast det är klart det hjälper väl inte om någon av dem visar upp något annat på tv... för det är väl en minoritet som aktivt deltar i klubbarnas aktiviteter? Fram för glada väluppfostrade djur!  Absolut!! Tycker det är mycket viktigt med clinics, tyärr kan det vara ganska dyra för den hästintresserade flickan. Är själv mycket förtjust i Kyra Kyrklund som är noga (enligt mig) med att vara pedagogisk och lära ut från grunden på en bred basis. När hon slutade på Flyinge förlorade Sverige en sann pedagog. Dag Nätterqvist är oxå en person som jag beundrat för hans nyktra sätt att se till häst coh elev.
ingrid fuxwall
19-02-2007, 22:31
De som måste använda sig av halsbandet/grimma som korrigering av hunden/hästen är inte speciellt bra med hund/häst då det mest naturliga är röst, kroppsspråk och samarbete.
Att hänvisa till ett ryck i halsbandet är ett övergrepp liknade det att ställa sig och vrålskälla på hunden - lika meningslöst.
Bör inflika att jag inte sett TV programmet då Saltön drog mer
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-02-2007, 22:31) De som måste använda sig av halsbandet/grimma som korrigering av hunden/hästen är inte speciellt bra med hund/häst då det mest naturliga är röst, kroppsspråk och samarbete.
Att hänvisa till ett ryck i halsbandet är ett övergrepp liknade det att ställa sig och vrålskälla på hunden - lika meningslöst. håller med...onödiga ryck i tids och otid gör ingen nytta alls
jag själv använder som sagt nosgrimma - vilket är det enda hjälpmedel förutom godis och ord som jag använder - och den använder jag bara när vi är bland mycket folk eftersom max då är extremt kärvänlig mot allt och alla... och alla är inte lika glada i honom alltid... jag har dock aldrig behövt ta till annat än nosgrimma och vanligt strypkoppel. nu har jag en väldigt lätt hund att ha med att göra och jag är inte alls emot att använda hjälpmedel om det krävs - men som sagt inte i onödan eller för mkt och på fel sätt. håller med er allihopa på den punkten! jag är av den uppfattningen att positiv förstärkning är jättebra - men ibland måste man välja andra metoder beroende på vad för hund man har i kopplet. gränser är viktiga annars finns risken att hunden inte riktigt vet vad som gäller och blir förvirrad eller osäker. men gränserna bör sättas i lagom nivå. jag är inte för att man ska stå och skälla ut hunden eller slänga den i marken så fort den inte gör som man säger.. när det gäller häst är jag lite av en nybörjare men använder varken piska eller speciella bett.
ingrid fuxwall
19-02-2007, 22:50
CITAT (sudden @ 19-02-2007, 23:47) jag själv använder som sagt nosgrimma - vilket är det enda hjälpmedel förutom godis och ord som jag använder - och den använder jag bara när vi är bland mycket folk eftersom max då är extremt kärvänlig mot allt och alla... och alla är inte lika glada i honom alltid... jag har dock aldrig behövt ta till annat än nosgrimma och vanligt strypkoppel. nu har jag en väldigt lätt hund att ha med att göra och jag är inte alls emot att använda hjälpmedel om det krävs - men som sagt inte i onödan eller för mkt och på fel sätt. håller med er allihopa på den punkten! jag är av den uppfattningen att positiv förstärkning är jättebra - men ibland måste man välja andra metoder beroende på vad för hund man har i kopplet. gränser är viktiga annars finns risken att hunden inte riktigt vet vad som gäller och blir förvirrad eller osäker. men gränserna bör sättas i lagom nivå. jag är inte för att man ska stå och skälla ut hunden eller slänga den i marken så fort den inte gör som man säger.. när det gäller häst är jag lite av en nybörjare men använder varken piska eller speciella bett. Men att använda nosgrimma tycker nog allt jag vara väldigt drastiskt - varför gör du det? Strypkoppel!! På sin höjd halvstryp - min åskt
Maria_z5
19-02-2007, 22:50
CITAT (sudden @ 19-02-2007, 22:47) när det gäller häst är jag lite av en nybörjare men använder varken piska eller speciella bett. Det behöver du inte heller, du kan få hästen att göra allt utan att utsätta den för övergrepp on du har rätt "verktyg" d v s kunskap och känsla. Samma som med hundar.  /Maria
ingrid fuxwall
19-02-2007, 22:51
CITAT (pejori @ 19-02-2007, 23:37) [ håller med...onödiga ryck i tids och otid gör ingen nytta alls  Snarare tvärt om - m a o håller helt med dig
ingrid fuxwall
19-02-2007, 22:52
CITAT (Maria_z5 @ 19-02-2007, 23:50) Det behöver du inte heller, du kan få hästen att göra allt utan att utsätta den för övergrepp on du har rätt "verktyg" d v s kunskap och känsla. Samma som med hundar.  /Maria Vad använder du dig av för kunskap och känsla? Bara nyfiken
Som gammal bruksmänniska så tycker jag att strypkopplet är ett måste när man ska träna en hund. Rätt använt behöver man inte rycka och slita i det alls. Idag ser man massor av hundar i halvstryp eller vanliga runda koppel som släpar runt på sina ägare överallt. Om dessa gått grundkurserna på brukshundsklubben och använt ett strypkoppel efter valpperioden så skulle de inte sådana problem. Mvh Fenja
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-02-2007, 21:50) CITAT (sudden @ 19-02-2007, 23:47) jag själv använder som sagt nosgrimma - vilket är det enda hjälpmedel förutom godis och ord som jag använder - och den använder jag bara när vi är bland mycket folk eftersom max då är extremt kärvänlig mot allt och alla... och alla är inte lika glada i honom alltid... :rolleyes: jag har dock aldrig behövt ta till annat än nosgrimma och vanligt strypkoppel.
nu har jag en väldigt lätt hund att ha med att göra och jag är inte alls emot att använda hjälpmedel om det krävs - men som sagt inte i onödan eller för mkt och på fel sätt.
håller med er allihopa på den punkten!
jag är av den uppfattningen att positiv förstärkning är jättebra - men ibland måste man välja andra metoder beroende på vad för hund man har i kopplet. gränser är viktiga annars finns risken att hunden inte riktigt vet vad som gäller och blir förvirrad eller osäker. men gränserna bör sättas i lagom nivå. jag är inte för att man ska stå och skälla ut hunden eller slänga den i marken så fort den inte gör som man säger..
när det gäller häst är jag lite av en nybörjare men använder varken piska eller speciella bett. Men att använda nosgrimma tycker nog allt jag vara väldigt drastiskt - varför gör du det? Strypkoppel!! På sin höjd halvstryp - min åskt jag använder nosgrimman när vi är ute och åker tåg eller buss eftersom det är svårt att hålla bra avstånd till folk och alla blir inte så glada när max gör allt för att komma fram och hälsa... slickar någon på handen i förbifarten när det är trångt osv. han är extremt kärvänlig av sig och tror att alla vill gosa och leka med honom och när han blir uppspelt kan han bli svår att lugna ner men nosgrimman dämpar honom lite grann. jag använder den aldrig annars. stryplänken använder jag för att jag tycker att den fungerar bra med honom och den är lätt att ta av och på. han ligger inte i så att han inte kan andas och nästan stryps när vi är ute och promenerar även om han ibland kan dra lite grann.
ingrid fuxwall
19-02-2007, 23:08
CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 23:56) Som gammal bruksmänniska så tycker jag att strypkopplet är ett måste när man ska träna en hund. Rätt använt behöver man inte rycka och slita i det alls. Idag ser man massor av hundar i halvstryp eller vanliga runda koppel som släpar runt på sina ägare överallt. Om dessa gått grundkurserna på brukshundsklubben och använt ett strypkoppel efter valpperioden så skulle de inte sådana problem. Mvh Fenja Ok! Då inser jag att vi har helt olika åsikter om hundar och hur man tränar dem. Att använda strypkoppel istället för positiv inärning av valpar  Vi är för långt ifrån varandra för att fortsätta ett vettigt samtal så jag ger mig härifrån. ingrid
herkules
19-02-2007, 23:10
CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 22:19) Är själv mycket förtjust i Kyra Kyrklund som är noga (enligt mig) med att vara pedagogisk och lära ut från grunden på en bred basis. När hon slutade på Flyinge förlorade Sverige en sann pedagog. lite ot men jäklars vilka snygga kläder hon designar ( eller iaf lånat ut sitt namn till)
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-02-2007, 22:08) CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 23:56) Som gammal bruksmänniska så tycker jag att strypkopplet är ett måste när man ska träna en hund. Rätt använt behöver man inte rycka och slita i det alls. Idag ser man massor av hundar i halvstryp eller vanliga runda koppel som släpar runt på sina ägare överallt. Om dessa gått grundkurserna på brukshundsklubben och använt ett strypkoppel efter valpperioden så skulle de inte sådana problem. Mvh Fenja Ok! Då inser jag att vi har helt olika åsikter om hundar och hur man tränar dem. Att använda strypkoppel istället för positiv inärning av valpar  Vi är för långt ifrån varandra för att fortsätta ett vettigt samtal så jag ger mig härifrån. ingrid att använda strykoppel för att fostra valpar är för mig uteslutet. det är när de blivit vuxna som det är okej att använda stryplänken så länge man gör det rätt och inte gör hunden illa med den. självklart använder man sig av positiv inlärning.
CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 22:56) Som gammal bruksmänniska så tycker jag att strypkopplet är ett måste när man ska träna en hund. Rätt använt behöver man inte rycka och slita i det alls. Idag ser man massor av hundar i halvstryp eller vanliga runda koppel som släpar runt på sina ägare överallt. Om dessa gått grundkurserna på brukshundsklubben och använt ett strypkoppel efter valpperioden så skulle de inte sådana problem. Mvh Fenja håller med till hundra där även nosgrimma vid särskilda tillfällen fungerar att lägga ner en hund, anväder jag enbart på mycket mentalt starka och stabila hundar som har en tendens att vilja t"ta över" ledaregenskaperna som jag innehar som flockledare..rätt använt räcker det med en eller två gånger, sen kan hunden om den dessutom får kredit för rätt uppförande
CITAT (sudden @ 19-02-2007, 23:11) CITAT (ingrid fuxwall @ 19-02-2007, 22:08) CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 23:56) Som gammal bruksmänniska så tycker jag att strypkopplet är ett måste när man ska träna en hund. Rätt använt behöver man inte rycka och slita i det alls. Idag ser man massor av hundar i halvstryp eller vanliga runda koppel som släpar runt på sina ägare överallt. Om dessa gått grundkurserna på brukshundsklubben och använt ett strypkoppel efter valpperioden så skulle de inte sådana problem. Mvh Fenja Ok! Då inser jag att vi har helt olika åsikter om hundar och hur man tränar dem. Att använda strypkoppel istället för positiv inärning av valpar  Vi är för långt ifrån varandra för att fortsätta ett vettigt samtal så jag ger mig härifrån. ingrid att använda strykoppel för att fostra valpar är för mig uteslutet. det är när de blivit vuxna som det är okej att använda stryplänken så länge man gör det rätt och inte gör hunden illa med den. självklart använder man sig av positiv inlärning. inte stryp på valpar, men på unghundar är det bra.. valpar behöver oftast inte ens ha koppel utom vid fara, som vägar och annat otyg på små hundar räcker det med halvstryp, då dom inte är så starka i halsmuskulaturen
CITAT (pejori @ 19-02-2007, 22:12) exakt! man lägger aldrig ner en hund som inte är mentalt stabil och man lägger inte ner en mentalt stabil hund i onödan. massor med beröm när dem är duktiga ibland behöver man vissa hjälpmedel men dem är ju faktiskt inte permanenta utan bara tillfälliga till dess det fungerar utan dem
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-02-2007, 23:08) Ok! Då inser jag att vi har helt olika åsikter om hundar och hur man tränar dem. Att använda strypkoppel istället för positiv inärning av valpar  Vi är för långt ifrån varandra för att fortsätta ett vettigt samtal så jag ger mig härifrån. ingrid Ehh.... var skriver jag att man ska använda strypkoppel på valpar?!! Så vitt jag kan se så står det: strypkoppel efter valpperioden, och inget annat. Mvh Fenja
herkules
19-02-2007, 23:28
CITAT (pejori @ 19-02-2007, 23:12) att lägga ner en hund, anväder jag enbart på mycket mentalt starka och stabila hundar som har en tendens att vilja t"ta över" ledaregenskaperna som jag innehar som flockledare..rätt använt räcker det med en eller två gånger, sen kan hunden om den dessutom får kredit för rätt uppförande  jag har aldrig hajjat grejen med att vara flockledare  ej heller att lägga omkull en hund, vad ska det vara bra för?
CITAT (herkules @ 19-02-2007, 22:28) CITAT (pejori @ 19-02-2007, 23:12) att lägga ner en hund, anväder jag enbart på mycket mentalt starka och stabila hundar som har en tendens att vilja t"ta över" ledaregenskaperna som jag innehar som flockledare..rätt använt räcker det med en eller två gånger, sen kan hunden om den dessutom får kredit för rätt uppförande  jag har aldrig hajjat grejen med att vara flockledare  ej heller att lägga omkull en hund, vad ska det vara bra för? det är bra för att visa att det är DU och INTE hunden som bestämmer ifall den t.ex. försöker testa sina gränser när det gäller ditt ledarskap. Du vill INTE ha en hund som utmanar dig om ledarskapet vilket har hänt alldeles för många gånger.. Tänk dig att din jättegulliga och bortskämda 40-kilos vovve med jättevassa tänder tycker att "nu matte, nu är det JAG som bestämmer hära" ett exempel bara och tyvärr är det inte bara taget ur teorin..
Ophelia
20-02-2007, 06:30
CITAT (herkules @ 19-02-2007, 23:10) CITAT (Ophelia @ 19-02-2007, 22:19) Är själv mycket förtjust i Kyra Kyrklund som är noga (enligt mig) med att vara pedagogisk och lära ut från grunden på en bred basis. När hon slutade på Flyinge förlorade Sverige en sann pedagog.
lite ot men jäklars vilka snygga kläder hon designar ( eller iaf lånat ut sitt namn till) Ja de är väldigt snygga. Man behöver inte vara hästmänniska för att köpa en jacka, de passar nästan när som helst
CITAT (pejori @ 19-02-2007, 22:00) tror jag spädde på hennes rädsla med fjäsket  :) :) så kan det gå  Det där är mer rätt än du anar kanske Med fjäsk/ömkan så bekräftar du hundens sinnesstämning. En hund som blivit skrämd t.ex. av nåt som plötsligt dyker upp lite oväntat, ska aldrig ömkas. Det blir lätt "näää, men staaackars liten" när man ser att hunden blir rädd. Hunden uppfattar det som en bekräftelse, och många gånger tar sen hunden med sig den rädslan och visar starka reaktioner i liknande situationer längre fram också. Man kan iofs också använda sig av detta med fjäsk/ömkan medvetet. Om man t.ex. vill använda ljudaversion för att träna bort ett oönskat beteende. Man utlöser oväntat och plötsligt ett obehagligt ljud, och direkt när hunden visar rädsla/obehag så ömkar man den en liten stund.
CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 22:56) Som gammal bruksmänniska så tycker jag att strypkopplet är ett måste när man ska träna en hund. Rätt använt behöver man inte rycka och slita i det alls. Idag ser man massor av hundar i halvstryp eller vanliga runda koppel som släpar runt på sina ägare överallt. Om dessa gått grundkurserna på brukshundsklubben och använt ett strypkoppel efter valpperioden så skulle de inte sådana problem. Mvh Fenja För en hund som drar i kopplet där ägaren inte lyckats träna bort det, så skadar ett vanligt halsband mer än ett stryphalsband. En hund som konstant stretar och drar i ett koppel belastar sina leder mycket mer än man kan tro. Iaktta nån gång en hund som drar mycket i koppel, så ser ni vilken belastning både kropp och höfter får. För min del så är det enorm skillnad på ett "knyck" i kopplet för att få hundens uppmärksamhet, och att "rycka i kopplet". Vad gäller Cecar Milan (har sett alla program), så tycker jag han är helt rätt ute. Att han ibland gör ett knyck i kopplet i syfte att bryta ett beteende skadar inte hundarna. Han är lugn, mjuk och vänlig. Har aldrig tagit tag i en hund eller höjt rösten. Han använder kroppsspråk och signaler, vilket är det som hundar förstår bäst. Jag ser honom som en tänkande människa. Han ser problemet, tänker ut en strategi och sen en lösning.
Ophelia
20-02-2007, 07:05
Låter skönt att höra att min upplevelse av Cesar inte är helt fel....han kan ju praktiskt taget gå in i ett hem och få hunden att bli väldigt konfunderad vara genom sitt sätt att vara. Tycker inte att det verkar vara någon skillnad mellan hund och häst när det gäller vikten av kroppspråk, röstläge och ens sätt att vara samt den energi som man strålar ut.
Vi människor måste anpassa oss till djuren och lära oss deras språk för att kommunikationen ska fungera och det tycks vara lika för häst och hund.
Minns när min systers förra hund levde så var det bara att totalignorera alla smällare och skottljud som fanns. Han var skotträdd och absorberade alla våra intryck när det smällde. Smällde det till var det bara att låtsas att det regnade och inte gulla med honom.
CITAT (Ophelia @ 20-02-2007, 07:05) Låter skönt att höra att min upplevelse av Cesar inte är helt fel....han kan ju praktiskt taget gå in i ett hem och få hunden att bli väldigt konfunderad vara genom sitt sätt att vara. Tycker inte att det verkar vara någon skillnad mellan hund och häst när det gäller vikten av kroppspråk, röstläge och ens sätt att vara samt den energi som man strålar ut.
Vi människor måste anpassa oss till djuren och lära oss deras språk för att kommunikationen ska fungera och det tycks vara lika för häst och hund.
Minns när min systers förra hund levde så var det bara att totalignorera alla smällare och skottljud som fanns. Han var skotträdd och absorberade alla våra intryck när det smällde. Smällde det till var det bara att låtsas att det regnade och inte gulla med honom. Man ser ganska tydligt att hundarna direkt snappar upp att dom har mött sin överman när Cesar kliver in i huset. Och det är hans energier och kroppsspråk som talar. Han behöver inte använda ord. Skotträdsla är ett sånt exempel där man kan förstärka obehag. Är övertygad om att skotträdsla till största delen är genetiskt betingad. Det kan man se ganska tydligt om man studerar resultat från mentalbeskrivningar t.ex. Men ... som hundägare kan du dämpa rädslan eller förstärka den beroende på ditt eget agerande. När det gäller det där med att "lägga ner hundar", så har jag nog en gång trott på det, men det gör jag inte längre. Vis av erfarenheten från min första hund som var en tuff kille. Skulle aldrig i livet göra om det misstaget igen. Våld föder våld, och en tuff hund uppskattar kampen, vilket gör att problemet bara förvärras. En tuff hund ska bemötas på ett helt annat sätt i mina ögon. Sorry Ophelia ... men jag har aldig umgåtts med hästar så jag kan inget om det
Om man ser hur lätt det är att lära en hund olater förstår man ganska fort att det är positiv feedback som lönar sig när det gäller att uppnå önskat beteende. Men när det gäller att korrigera ett oönskat beteende är det ett kort tillrättavisande och sen beröm som ger bäst resultat enligt mig. Det är bra med stypkoppel. Lägga ned en hund ska man inte behöva göra om det är rätt gjort från början.
Sudden, varför lär du inte din hund att låta bli att intressera sig för andra människor istället för att bara tvinga den att låta bli? Om du gång efter annan måste använda samma metod har du inte lärt hunden ett dugg om vad du vill den ska göra, bara vad som är oangenämt med ett visst redskap på.
CITAT (bejron @ 20-02-2007, 08:30) Om man ser hur lätt det är att lära en hund olater förstår man ganska fort att det är positiv feedback som lönar sig när det gäller att uppnå önskat beteende. Men när det gäller att korrigera ett oönskat beteende är det ett kort tillrättavisande och sen beröm som ger bäst resultat enligt mig. Det är bra med stypkoppel. Lägga ned en hund ska man inte behöva göra om det är rätt gjort från början.
Sudden, varför lär du inte din hund att låta bli att intressera sig för andra människor istället för att bara tvinga den att låta bli? Om du gång efter annan måste använda samma metod har du inte lärt hunden ett dugg om vad du vill den ska göra, bara vad som är oangenämt med ett visst redskap på. Ett bra sätt att tänka Om det du gör inte fungerar ... gör nåt annat Suddens hund är ju en flat med allt vad det innebär. Dom har ju ett väldigt speciellt temperament, och det är betydligt svårare att lära in detta hos en flat än hos många andra raser.
Speciellt temperament  Mat och sex, sen kan dom allt.
CITAT (bejron @ 20-02-2007, 08:55) Speciellt temperament  Mat och sex, sen kan dom allt.
herkules
20-02-2007, 09:22
CITAT (sudden @ 20-02-2007, 06:04) det är bra för att visa att det är DU och INTE hunden som bestämmer ifall den t.ex. försöker testa sina gränser när det gäller ditt ledarskap. Du vill INTE ha en hund som utmanar dig om ledarskapet vilket har hänt alldeles för många gånger.. Tänk dig att din jättegulliga och bortskämda 40-kilos vovve med jättevassa tänder tycker att "nu matte, nu är det JAG som bestämmer hära" ett exempel bara och tyvärr är det inte bara taget ur teorin.. jag har inte behövt visa mina hundar vem som bestämmer, det har jag med varm hand lämnat över till flockledaren i flocken, dvs en av mina hundar. han fostrar och håller rätt på de andra. flockledaren (benzo) har från det han var valp tytt sig till mig, tittat på mig "gör jag rätt nu" så vår kamratskap är tämligen grundmurad. mina hundar är inte på något sätt något under i lydnad men de sköter sig tämligen väl och är trevliga. att lägga omkull en hund bara för att visa vem som bestämmer skulle nog aldrig falla mig in. jag skulle hellre vända på klacken och lämna hunden, att bli avvisad och ignorerad tar bra mycket hårdare på en hund än att bli nerslängd på backen.
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 06:46) CITAT (pejori @ 19-02-2007, 22:00) tror jag spädde på hennes rädsla med fjäsket  :) :) så kan det gå  Det där är mer rätt än du anar kanske Med fjäsk/ömkan så bekräftar du hundens sinnesstämning. En hund som blivit skrämd t.ex. av nåt som plötsligt dyker upp lite oväntat, ska aldrig ömkas. Det blir lätt "näää, men staaackars liten" när man ser att hunden blir rädd. Hunden uppfattar det som en bekräftelse, och många gånger tar sen hunden med sig den rädslan och visar starka reaktioner i liknande situationer längre fram också. Man kan iofs också använda sig av detta med fjäsk/ömkan medvetet. Om man t.ex. vill använda ljudaversion för att träna bort ett oönskat beteende. Man utlöser oväntat och plötsligt ett obehagligt ljud, och direkt när hunden visar rädsla/obehag så ömkar man den en liten stund. Själv har jag kämpat med att få Dino att gå förbi en gård som han av någon anledning är livrädd att passera. Antingen drar han blockerat i kopplet och ska förbi så fort som möjligt, eller också tvärvägrar han så jag i princip får dra honom förbi gården. Vissa gånger har jag blivit riktigt arg men försökt att inte visa det för honom, då jag är av den åsikten att ingen gillar någon som är arg. Men själv klart känner han av den sinnesstämningen, för de gångerna har han blivit mer blockerad. Jag har totalt tillbringat timmar med honom vid den gården, suttit med honom i dikeskanten och inte gått därifrån förrän han är så pass lugn att han vill ha en godis. (när han är stressad tar han inte godis) Men sedan är det samma visa nästa gång iallafall. Tanken har passerat att "undrar vad han gör om jag släpper honom lös?" Men jag har inte vågat då en 90 väg finns alldeless nära. Men så kom jag på att jag provar med ett flexikoppel, då kommer han ju åtminstonne några meter ifrån mig. Och se det var melodin! Jag passerade utan att bry mig ett dugg om honom, inget godis inget lockande, tittade inte ens på honom, bröstade upp mig och hade huvudet högt. (rätt kroppsspråk enligt Cesar) Det tog tre "passeringar" där det blev bättre och bättre för att den 4:e gången så brydde han sig inte alls. Idag blir den 5:e gången vi ska passera så vi får se hur han beter sig då!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|