CITAT (Fenja @ 19-02-2007, 22:56)
Som gammal bruksmänniska så tycker jag att strypkopplet är ett måste när man ska träna en hund. Rätt använt behöver man inte rycka och slita i det alls.
Idag ser man massor av hundar i halvstryp eller vanliga runda koppel som släpar runt på sina ägare överallt. Om dessa gått grundkurserna på brukshundsklubben och använt ett strypkoppel efter valpperioden så skulle de inte sådana problem.
Mvh
Fenja
För en hund som drar i kopplet där ägaren inte lyckats träna bort det, så skadar ett vanligt halsband mer än ett stryphalsband.
En hund som konstant stretar och drar i ett koppel belastar sina leder mycket mer än man kan tro.
Iaktta nån gång en hund som drar mycket i koppel, så ser ni vilken belastning både kropp och höfter får.
För min del så är det enorm skillnad på ett "knyck" i kopplet för att få hundens uppmärksamhet, och att "rycka i kopplet".
Vad gäller Cecar Milan (har sett alla program), så tycker jag han är helt rätt ute.
Att han ibland gör ett knyck i kopplet i syfte att bryta ett beteende skadar inte hundarna. Han är lugn, mjuk och vänlig.
Har aldrig tagit tag i en hund eller höjt rösten. Han använder kroppsspråk och signaler, vilket är det som hundar förstår bäst.
Jag ser honom som en tänkande människa. Han ser problemet, tänker ut en strategi och sen en lösning.