CITAT (Ophelia @ 20-02-2007, 07:05)
Låter skönt att höra att min upplevelse av Cesar inte är helt fel....han kan ju praktiskt taget gå in i ett hem och få hunden att bli väldigt konfunderad vara genom sitt sätt att vara. Tycker inte att det verkar vara någon skillnad mellan hund och häst när det gäller vikten av kroppspråk, röstläge och ens sätt att vara samt den energi som man strålar ut.
Vi människor måste anpassa oss till djuren och lära oss deras språk för att kommunikationen ska fungera och det tycks vara lika för häst och hund.
Minns när min systers förra hund levde så var det bara att totalignorera alla smällare och skottljud som fanns. Han var skotträdd och absorberade alla våra intryck när det smällde. Smällde det till var det bara att låtsas att det regnade och inte gulla med honom.
Man ser ganska tydligt att hundarna direkt snappar upp att dom har mött sin överman när Cesar kliver in i huset.
Och det är hans energier och kroppsspråk som talar. Han behöver inte
använda ord.
Skotträdsla är ett sånt exempel där man kan förstärka obehag.
Är övertygad om att skotträdsla till största delen är genetiskt betingad. Det kan man se ganska tydligt om man studerar resultat från mentalbeskrivningar t.ex.
Men ... som hundägare kan du dämpa rädslan eller förstärka den beroende på ditt eget agerande.
När det gäller det där med att "lägga ner hundar", så har jag nog en gång trott på det, men det gör jag inte längre. Vis av erfarenheten från min första hund som var en tuff kille.
Skulle aldrig i livet göra om det misstaget igen. Våld föder våld, och en tuff hund uppskattar kampen, vilket gör att problemet bara förvärras.
En tuff hund ska bemötas på ett helt annat sätt i mina ögon.
Sorry Ophelia ... men jag har aldig umgåtts med hästar så jag kan inget om det