CITAT (Christa @ 19-02-2007, 08:36)
Killar är ju ofta lite brötigare än tjejer. Har lite vildare lekar. Hm, det är svårt att förklara men att killar ofta leker andra lekar än tjejer är väl ingen hemlighet. Jag var själv lite av en pojkflicka när jag var liten men ändå inte som en kille.
.......
Jag tror jag hade fått ett lyckligare liv om jag haft mer tjejkompisar och hittat min kvinnliga identitet under uppväxten. Har också upptäckt att många pojkflickor har svårare att hitta en partner och handen på hjärtat tjejer, inte är det väl de mest feminina männen som blir mest åtrådda.
Det som jag uppfattade som poängen i den australiska dokumentären är att det inte går att tvinga in pojkflickor och flickpojkar till att bli mera typiska flickor och pojkar, som man tidigare har trott. Många har farit mycket illa av att ha blivit utsatta för sådana försök (nu handlade det framför allt om personer med en biologiskt oklar könsidentitet). Det är inte enbart uppfostran som gör könet, och det är inte heller enbart könsorganen som avgör, utan könet finns i hjärnan, i skärningspunkt mellan biologin och medvetandet. Sedan är det en massa som är kulturellt också, t.ex. en pojke som upplever sig som flicka imiterar vad han ser kvinnor och flickor göra i just den kulturen.
Vad gäller människor som upplever att dom har fel slags kropp, så finns det i dag möjligheter att anpassa kroppen till det kön de upplever sig vara.
Vad gäller pojkaktiga flickor och flickaktiga pojkar så är det i allmänhet inte så att dom vill byta kön. Däremot skulle dom kanske bli lyckligare om dom inte betraktades som udda och avvikande. Det är just detta som queerteorin förespråkar: att det ska bli socialt accepterat att vara manlig och kvinnlig på många olika sätt.
Om jag jobbade med barnuppfostran (vilket jag inte gör) så skulle min slutsats bli att det är viktigt att uppmuntra och stärka de barn som faller utanför ramarna vad gäller kvinnligt och manligt. Så att de tidigt får lära sig att det är OK att vara som man är, och att de bär med sig denna insikt också när det gäller att välja en partner av det ena eller andra könet, och att det faktiskt är OK att leva utan partner också om man trivs med det.......