CITAT (sudden @ 20-02-2007, 06:04)
det är bra för att visa att det är DU och INTE hunden som bestämmer ifall den t.ex. försöker testa sina gränser när det gäller ditt ledarskap. Du vill INTE ha en hund som utmanar dig om ledarskapet vilket har hänt alldeles för många gånger..
Tänk dig att din jättegulliga och bortskämda 40-kilos vovve med jättevassa tänder tycker att "nu matte, nu är det JAG som bestämmer hära"
ett exempel bara och tyvärr är det inte bara taget ur teorin..
jag har inte behövt visa mina hundar vem som bestämmer, det har jag med varm hand lämnat över till flockledaren i flocken, dvs en av mina hundar.
han fostrar och håller rätt på de andra.
flockledaren (benzo) har från det han var valp tytt sig till mig, tittat på mig "gör jag rätt nu" så vår kamratskap är tämligen grundmurad.
mina hundar är inte på något sätt något under i lydnad men de sköter sig tämligen väl och är trevliga.
att lägga omkull en hund bara för att visa vem som bestämmer skulle nog aldrig falla mig in. jag skulle hellre vända på klacken och lämna hunden, att bli avvisad och ignorerad tar bra mycket hårdare på en hund än att bli nerslängd på backen.