CITAT (herkules @ 20-02-2007, 12:22)
CITAT (pejori @ 20-02-2007, 10:58)
tar lite för lång tid att förklara varför man behöver förstärka sin ledarrroll, men enkelt uttrykt är det så, att en liten hund som fått ta komandot, hittar di i "americas funiest homewidios" när den attakerar sin ägare och alla gapskrattar åt det lilla monstret som visar tänderna.
byt sedan ut den mot en stor och "farlig" hund, rottis, dobbermann, schäfer eller annat, så ser du den i svarta rubriker i tidningen istället..."hund skjuten av polis ...eller hund bet ihjäl ..."...
därför lägger man ner en hund som vill ta över och stärker därmed sin ledarroll och får en trygg och glad hund

jag vet varför en del tycker att hundar ska brottas ned (det var ju himla poppis på 70-talet) , jag vet också vad som kan hända om en hund får för sig att den bestämmer men att för den skulll brotta ner den stärker inte på något sätt ens "ledarskap". tvärtom - det förstärker osäkerheten hos en redan osäker.
en hund som försöker ta över ledarrollen för familjen och utmanar den befintlige ledaren - husse/matte - behöver inte alls vara osäker. tvärtom kan det vara den säkraste hunden på jorden och det är just därför denne försöker ta över ledarskapet. det enda den hunden är osäker på är hur pass stark den befintlige ledaren är.
talar om innan att exemplet som följer inte är något jag själv varit med om så slipper ni undra.
har du en hund som försöker bita dig i handen för att du vill ta något som hunden har - t.ex. finskorna för x antal tusen eller vad det nu kan vara - vad ska du då göra?? när hunden börjar morra och visa tänderna och och faktiskt försöker bita. eller när hunden till slut är den som jagar bort dig från dennes plats i soffan eller fåtöljen eller kanske tom i sängen? vad gör du då?
du lägger om kull den en gång för alla och tittar den stint i ögonen och gör klart för den att det jävlar i min låda är du och inte hunden som bestämmer.
annars finns de där rubrikerna snart att vänta....