CITAT (myrtille @ 19-02-2007, 22:59)
CITAT (uteplatsen @ 18-02-2007, 19:18)
Ville bara berätta att min Annuum-mix har grott helt otroligt, av 22 sådda frön har alla grott! 100%, det är ju sanslöst!
Det kan ju vara så att du har optimala förhållanden också. Berätta gärna hur du gör för att lyckas så bra!
Jag trodde inte att mina förhållanden var särskilt optimala, men det verkar ju onekligen fungera bra!

Idag såg jag dessutom att det är 24 frön som har grott, jag trodde bara jag hade sått 22 men tydligen var det minst 24 st...
Jag har sått mina chilisar i ett miniväxthus i såjord från Hasselfors. Miniväxthuset står i ett västerfönster med elementet på under, det blir ca 20 grader dagtid, på natten stänger jag av elementet så då är det ca 16 grader. På natten är även fönstret öppet eftersom det är vårt sovrum de står i. Som extrabelysning har jag en vanlig skrivbordslampa med ett 11 W lysrör, ett sånt som är som ett väldigt avlångt "U". De får ca 14 timmar ljus om dygnet.
Lysröret är kortare än själva miniväxthuset och man ser på plantorna att de sträcker sig efter ljuset, jag har börjat byta plats på de små plastkrukorna så att plantorna får turas om att stå rakt under ljuset...
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com