CITAT (herkules @ 20-02-2007, 13:22)
jag vet varför en del tycker att hundar ska brottas ned (det var ju himla poppis på 70-talet) , jag vet också vad som kan hända om en hund får för sig att den bestämmer men att för den skulll brotta ner den stärker inte på något sätt ens "ledarskap". tvärtom - det förstärker osäkerheten hos en redan osäker.
när en hund vägrar att slåss med sin ledare. lägger den sig ner, blottar buken och viker med blicken
kampen är då över och ledarskapet är förstärkt...flocken återgår till sin ursprungliga form.
det handlar defenitivt inte om att "brotta ner" en hund eller att för den skull käncka en instabil eller mentalt vek hund... man använder den styrka som behövs och lägger hunden ner med varliga händer, håller den på plats, för att sedan med kroppsspråk, blick och mimik visa hunden att JAG är flockledaren och avgör när och vad vi ska göra det....
det är inget som skadar en hund om det används rätt...det är inte frågan om att "brotta ner" en livrädd hund för att visa att du är starkare, det är för att visa din hund att du är den som har mest erfarenhet och styrka att leda flocken rätt....
en osäker hund stärks inte genom att ge den fria tyglar...den stärks med att man uppmuntrar den och låter den vinna segrar... det betyder inte att den ska vinna ledarskapet, den ska vinna segrar med uppmuntran istället...samt att den rädda hunden får ansvaret den inte är mogen att axla, avlyft från sina skuldror.