CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 17:21)
Nu har jag med stort intresse följt den här tråden och har en liten fråga. Det här ni talar om "att läggga ner hunden" är det något människorna tror att dom kan ta över från djurens eget beteende? Har aldrig haft ens tanken att göra det själv.
Jag menar att man kan ju tydligt se på valpar redan mycket tidigt hur dom visar underkastelse genom att lägga sig på rygg och därmed signalera till ledarhunden (i början oftast mamman då) att dom ger sig. Det här beteendet följer ju ofta med även när hunden blir vuxen. Vissa visar underkastelse när dom blir trötta på leken eller inte vill va med andra visar aldrig underkastelse. Dessutom har jag märkt att vissa hundar inte bryr sig ett dugg om att en annan hund visar underkastelse och då kan det bli lite knepigt.
Jag vill också tillägga att jag gått ett antal valp- och fortsättningskurserkurser under åren och metoderna har varit lika många som åren vågar jag påstå.
Jag är säkert en väldigt kass matte till min snart 12-åriga vovve för inte sjutton gör hon som jag säger om hon inte har lust.
Men vi har det väldigt mysigt tillsammans även om jag ibland känner att jag skulle vilja sälja henne till lägstbjudande.
Jag har nog en ouppfostrad hund känns det som när jag läser alla inlägg men vadå ingen annan än jag behöver lida av det för hon är faktiskt nästan löjligt snäll.
jag ser detta "nedläggande" nästan dagligen.
har två kullbröder (9 år), de har levt tillsammans hela sitt liv, den ena (benzo) är ledare och den andra (chopper) har bara att lyda.
chopper sticker upp, benzo tar tag över nacken på chopper, chopper lägger sig på rygg och visar underkastelse.
dag efter dag (nästan) vecka efter vecka, år efter år.
vad lär sig chopper på denna nedläggelse?
inte ett skit!!
han fortsätter att mopsa sig tills han kanske en dag vinner.
det är hundspråk och hundliv det!