CITAT (Anne R @ 20-02-2007, 19:21)
När Gibbe var liten och ville bita i mina händer försökte jag med nej och ignorera, det gick inte, han bara fortsätte. Testade också att ge något i utbyte men mina händer var roligare... Då började jag med att säga nej och ta tag i nackskinnet på han och milt lägga ner honom. Det bet. Han slutade att bita i mig.
Hans bror bor hos en gammal kompis till mig. Han brukar fortfarande få tokryck och bita och slita i hennes kläder, hon tyckte ju att det var såååå gulligt när han gjorde så som liten... fast jag sa att det skulle bli problem om hon inte fick han o sluta... men men, inte mina problem!
Jag tror att den största skillnaden i syskonens beteende beror på vem dom har hamnat hos.
Du visade redan när Gibbe var valp på det sätt du fann lämpligt att du inte ville bli biten i händerna. Lungt och behärskat men tydligt.
Om man då väljer att hålla valpen i stillhet med att hålla den i nackskinnet en stund, eller väljer nåt annat sätt, det är egentligen inte viktigt.
Huvudsaken det funkar. Det är olika från individ till individ.
Men därifrån och till att lägga ner 40 kilo könsmogen hanhund är steget enormt!
Att det fortfarande finns instruktörer som försöker få ordning på kaxiga hundar med att lära ut dessa
tekniker på diverse kurser tycker jag personligen visar mer på deras egen otillräcklighet och brister.
Våld föder våld, och så länge ingen bevisat att våld föder respekt så blir det också min övertygelse.