CITAT (stina @ 20-02-2007, 19:59)
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 20:50)
Men därifrån och till att lägga ner 40 kilo könsmogen hanhund är steget enormt!
Att det fortfarande finns instruktörer som försöker få ordning på kaxiga hundar med att lära ut dessa
tekniker på diverse kurser tycker jag personligen visar mer på deras egen otillräcklighet och brister.
Våld föder våld, och så länge ingen bevisat att våld föder respekt så blir det också min övertygelse.
Är det så undrar en jag. Jag har iofs haft två hundar, men är absolut ingen expert på hunduppfostran så det är en fråga alltså!
Om man tänker på hur hundar i flock lever så är det väl så att det kan vara ganska hårda tag om någon försöker "sticka upp"? "Kaxar du får du stryk" är väl det som gäller eller????
Hur gör man med en stor kaxig unghund som försöker ta kommandot? Jag har ingen hund nu och har aldrig haft det problemet med mina hundar, jag är bara nyfiken....
Vad säger ni som kan???

Tyvärr tror inte jag att det finns ett entydigt svar på den frågan.
Hade ju varit bra om det funnits
Allt beror på individen, miljön och relationen till resten av flocken (familj och ev. övriga hundar)
Visst finns det hundar som tar i med hårda tag mot uppstickare.
Men det finns också hundar som är så grymt tydliga i sitt kroppspråk så dom behöver aldrig ta i med några hårdhandskar.
Rätt och fel får väl var och en ha en åsikt om antar jag.
Men jag personligen är inte van att lösa konflikter med min familj med boxarhandskarna på.
Det jag vet helt säkert, är dock att jag skulle aldrig i livet börja ge mig in i nån fysisk kamp med en fullvuxen hund som försökte dominera mig.
Mental styrka övervinner i princip alltid fysisk styrka.