Jag har aldrig gett till tiggare vad jag kan komma på, fast det har väl varit nära ett par gånger. Förr, när jag var fattig student, så var jag ju fattigare än de flesta tiggare så då var det lätt, men nu när man tjänar pengar så... Många som tigger gör det för att de måste, de är kanske här i landet utan tillstånd och då är tiggeriet ett alternativ till att stjäla. Men annars behöver ju folk inte stjäla, socialen ger inte mycket men över tiggerigränsen bör man ju hamna åtminstone. Om man inte missbrukar såklart, och då bör man få hjälp för det.
En mycket trött man kom fram till mig när jag satt på en bänk med en tjej och käkade äppelchips, han frågade om vi hade några spänn till en kaffe eller nåt i den stilen. Jag gav honom istället påsen med äppelchips, något han storögt tog emot och åt upp.
En annan gång när jag vandrade genom passagen från centralen till Nordstan här i Göteborg var det ett gäng med tjejer som ville ha hjälp med pengar till ett hundrakort de kunde dela på för att "komma hem". När jag sade nej så frågade de om jag hade till 1 biljett åtminstone. Nåja, jag hade inga pengar, och det verkade halvskumt, så jag gick därifrån med raska steg. Nästa vecka kom samma tjej och frågade om samma sak. De hade uppenbarligen satt det i system.
I en intervju i en norsk tidning läste jag att många tiggare i Oslo såg det som mer förnedrande att be om socialhjälp än att tigga, dessutom var det mer lönande att tigga, speciellt om hela familjen hjälpte till.
Man hör ofta att städer ska "få bort tiggeriet", men tyvärr verkar det mest handla om att flytta bort folk som inte utgör ett pittoreskt inslag i gatubilden :/
--------------------
zon2.5
|