Medlem
Antal inlägg: 1 429
Medlem nr: 2 441
Hej Är alldeles ny här, detta är kanske en fråga som varit uppe förr, vad vet jag. Jag har en liten björk som står alldeles fel, mitt där jag ska ha en stor rabatt. Björken blir inga problem att fälla, men frågan är om jag behöver oroa mig för en massa skott mitt i rabatten sedan. Har försökt ringbarka en annan liten björk som ska bort, det gjorde jag förra sommaren, men det ser fortfarande helt normal ut. Hur ska jag göra?
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Nej just det - om du tar bort stubben helt kommer näppeligen skott från resterande rotsystem. Jag tycker inte att skotten från björkstubbe brukar vara särskilt besvärliga heller. Man klipper av dem ett par år och sedan kommer inte fler.
Ja, om man inte vill ha förökning av asp bör man ringbarka och vänta till dess rotsystemet har dött, vilket syns på moderaspen/asparna som då inte orkar slå ut sina bladknoppar.
En sak som är rolig med asp, är att ungasparna inte alls ser ut som de äldre. Bladen är ofta större och avlånga med spets, och de yngsta bladen röda och oranga när de just slagit ut. Detta är ett UV-skydd som många växter har, men på aspen är det lysande i vårgrönskan, lika färggrannt som asparnas höstblad.
Jag tycker om aspträd. Deras snabba tillväxt, som om de har bråttom upp i skyn. De söta småträden med röda blad om våren. Illgröna stammar på vintern. Härliga vårhängen. Suset i kronan om sommaren som inte liknar något annat träd. Och så höstfärgerna. Aspens blad är mer färgsprakande än lönnens.