Ja, det är så hemskt. Jag skulle till Uppsala igår, men läste om olyckan och lät bli, det får bli någon annan dag. Har personligen inte blivit drabbad, men en av mina vänner här miste sin väninna. Så sorgligt och tragiskt.
Vägen 288 borde byggas om fortare än vad som är planerat. Det är många tokiga omkörningar på den vägen har man ju sett. Sänker man själv farten på grund av väglaget kan man ge sig fanken på att bli omkörd av någon som har bråttom. Brådska till vadå, kan man undra. Till en för tidig död i värsta fall.
Själv hade jag änglavakt på denna väg fredagen före jul, på hemvägen kom en bil på min sida av vägen, jag blev tvungen att väja och skarpade bilen i räcket vid vägen. Men det gick bra, repor efter hela bilens sida, men det kan jag leva med då jag fick behålla livet... Andra gången vållande smiter från plats, första gången fick jag min whiplashskada då jag blev påkörd i sthlm.
Bussarna på vägen har en förmåga att köra ut framför en trots att hastigheten är 70 eller 90. Då får man vara snabb på bromsen. Jag är säker på att det ligger mycket i kritiken att bussarnas tidtabell är för tajt. Man kan ju inte räkna med att kunna köra i samma hastighet på vintern som på sommaren.
Mina tankar går till alla drabbade och deras familjer. Många har en svår tid framför sig.
|