Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Orkide, Tips? Någon?
          kopernikus
          Inlägg 11-10-2003, 13:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 2 148

Fick en orkidé i present i går.. osäker på namnet men tror att den på svenska kallas brudblomma. Jag har aldrig haft en orkidé förrut, och nu är jag rädd att jag kommerr å ha ihjäl den om jag inte får lite råd och tips på hur jag ska sköta denna vackra växt!

Någon som är bra på sådana?
          All hjälp mottages oerhört tacksamt! wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          lolo
          Inlägg 16-10-2003, 21:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem nr: 382

Hej! Just det, det ska vara luft till rötterna också! När jag planterade plantorna i mina glaskrukor (snygga vaser köpta för 15 kr/st på IKEA) såg jag till att 1/3 av krukan bestod av lecakulor och sten. Därefter plantan, vars luftrötter "vecklades ut" på ett snyggt sätt och på det färsk vitmossa samt orkidekompost. Vitmossan blöter jag ett par gånger i veckan. Vattnar högst varannan vecka med denna metod. Vattnet får aldrig bli stående i plantan, utan endast de nedersta rötterna får komma i vattnet, som ju avdunstar rätt snabbt (ett par dagar). Detta medför att plantan aldrig når vattnet i kanske 1 1/2 vecka så den får torka upp. Det viktiga är också att plantan inte inklämd i glaskrukan utan har lite "spelrum" också.
          Som dekoration kan man t.ex. ta färgat tunt rysch pysch som finns på blomsteraffärer. De kostar 5 kr/st.

Som sagt, jag är endast amatör, men både jag och min svärmor använder denna metod och de trivs väldigt bra med det, måste jag säga.

/Ann-Louise smile.gif

--------------------
          Ann-Louise zon 5

"Fyll inte livet med år utan åren med liv"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 18:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon