Du sätter fingret på en väldigt intressant punkt här. Det är synnerligen inte lätt att svara på eftersom det finns många olika synpunkter i denna fråga.
Man kan väl generellt säga att man aldrig kan kompensera en dåligt utförd beskärning med att utföra den vid rätt tidpunkt. Alltså, beskärningstidpunkten är inte lika viktig som en korrekt beskärning. Åtminstonde inte när det gäller äppelträd.
Precis som du har gjort måste man först och främst fråga sig, varför beskär jag detta äppelträd? Vill jag ha massor av frukt i lagom plockhöjd eller vill jag ha ett välutvecklat träd? I båda fallen kan det vara motiverat att beskära, men olika mycket och på olika sätt. Vad står trädet på för grundstam? Hur mycket är det motiverat att beskära i förhållande till grundstammen? Kan rotbeskärning vara ett alternativ?
Av tradition har fruktträd oftast beskurits på vårvintern eftersom det dels är lättare att komma åt utan en massa blad i vägen och dels för att det finns mindre att göra i trädgården vid denna tidpunkt. Den effekt man får av vårvinterbeskärning är väldigt kraftig tillväxt. Det kan vara önskvärt om man kraftigt vill föryngra ett äppelträd. Nackdelen är att man betydligt lättare får tillväxt av fruktträdskräfta och andra skdaliga svampar i veden.
Att skära träd i JAS-perioden har många fördelar. Framför allt blir tillväxten inte lika stor, du skär normalt inte bort lika mycket fruktved samt att trädet är i tillväxt och kan därför lättare försvara sig mot svampangrepp.
När man har ett så ungt träd som du har skulle jag absolut rekommendera dig att vänta lite med beskärningen för att dels se hur det utvecklas, dels fundera vad du egentligen vill ha det till. Man kan fördärva många träd genom att ogenomtänkt börja skära i dem, men man fördärvar inget genom att vänta.
Jag kna också rekommedera att läsa nr 4 2006 av Trädbladet som tar upp en väldigt intressant diskussion om JAS-beskärning kontra vårvinterbeskärning.
--------------------
|