Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Passionsblomma
          Eva St
          Inlägg 15-10-2003, 23:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem nr: 58

Fick en Passionsblomma i somras som har blommat något otroligt. Funderar på om jag ska plantera om den i större kruka för krukan den står i är ganska liten eller vill den ha det trångt
          Eva St

--------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

Mitt album

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 17-10-2003, 06:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

CITAT (Emser @ 16-10-2003, 17:03)
          Jag hittade en röd/lila passionsblomma - är det något bra köp eller är det svårare än de andra sorterna man kan köpa? Jag vill ha en som man kan få ätbarfrukt på... rolleyes.gif

Hur gör man då om man vill ta sticklingar av den? Är det bara att kapa eller är de kinkiga att rota?

Den rödlila är en fin en tålig till max!

Det finns oätliga passiflorafrukter - i mitt tycke oätliga då ( torra frukter och mosiga som smakar inget)
          den som man har lite chans att ge frukt är ju P mollissima - bananpassifloran, P edulis om man har platsen, någon av de röda passiflororna såsom P vitifolia torde ge frutkt med om den pollineras och om man har platsen. Px decaisneana - den som säljs som P quadrangularis av alla fröfirmor torde gå i ett 'tropiskt' uterum. Och det finns felr som kan ge frukt...

För intresserade finns det en bra bok(det finns flera!) av John Vanderplank.

Och visst kan man rota sticklingar - jag tycker det är svårt att rota dem nu - men varmare tider :-) går det alldeles utmärkt. Använde rmig av flasktrixet, en läskeblaskflaska med ca 2 cm kokt vatte i gärna nån askorbinsyra/rothormin i det, i med sticklingen så att dne sticker upp ur mynningen på flaskan - åsså korka igen mynningen me dbomull. Ställt ljust och avrmt.

Hälsar Ingrid

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 07:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon