Vi verkar ha kommit till ungefär samma slutsats: LÖKAR och RÖTTER är inte särskilt bra mässinköp. Jag tycker mig inte se skillnad på de företag jag köpt ifrån. Jag tror att vissa från Holland och Danmark tranporterats sämre än när de körs till Sverige för att komma till handeln. Och jag tror att de slarvar som tusan med märkningen, mycket mer än när de säljer till svensk trädgårdshandel. Dessutom tror jag att anledningen att lökar också från de man annars ofta handlar av, Nelson, Weibulls m fl, fungerar sämre är att de transporterats en gång till och sedan ligger i en snustorr mässlokal och därefter kanske flera månader i våra egna förvaringsutrymmen. Inte bra för lökar och rötter!
Sedan är det en intressant fråga hur man förvarar de växter man köper i mars. De flesta kan man ju inte plantera förrän i maj eller kanske till och med juni. Jag stoppar rosor i jordfyllda hinkar och krukor huller om buller. Täcker med snö eller löv det finns sådan och ställer intill huset på norrsidan, eller ställer på sommarverandan om det är svinkallt (då blir det bara ett par minusgrader där). I april ser hela hemme ut som hej kom och hjälp mig med alla barrotingar under lövhögar och förkultiverade inomhus som börjar få lite höjd...
Jag skulle vilja göra en liten varningslista i mässtider:
LÖKAR, ROTKNÖLAR OCH RÖTTER - mycket dålig kvalitet, felmärkta, är dåligt lagrade, är svåra att lagra BUSKAR OCH TRÄD som har större knoppar eller blad än sina motsvarigheter utomhus. Måste lagras ljust och kyligt (Ca 0-5 grader), och de omständigheterna har få av oss (t ex tempererat växthus, kylig vinterträdgård, ljust kallgarage mm). Sedan måste de avhärdas (lyftas in och ut) för att klara sig. STORVARNING för blommande träd och buskar - se dem som snittblommor elelr som växter som du med MYCKET ARBETE eventuellt kan rädda. Ska i stort sett vara gratis för att löna sig.
...och kanske en "kan-vara-bra-lista":
Barrotade träd och buskar, dvs de som är i fullständig vila och inte alls utvecklat knoppar. De ska man lagra mörkt och ganska kallt, funkar ofta att lägga under snön invid husets norrsida eller under lövhögar eller i jordhinkar som man skyddar och skuggar till dess man kan gräva.
Fröer är bra mässinköp också, de gillar den där torra mässmiljön och i slutet av mars är det inte så många som det är för sent att förodla. Passa på att handla udda fröer!
Sticklingar som man kan ha inne ungefär som man har andra förkultiverade frösådder. Många föreningar säljer bra och roliga sorter!
Blommande lökväxter och perenner kan man köpa och ha inne till dess man kan plantera ut dem som de grönbruna, utblommade spret de då är, och sedan njuta nästa vår/sommar. Kan också vara bra inköp trots att jag tycker att priserna inte varit särskilt mycket lägre än i handeln.
Redigerat av Cilla: 02-03-2007, 16:35
--------------------
|