Inför Nordiska Trädgårdsmässan och många andra kommande mässor vore det bra att höra hur era tidigare växtinköp fungerat.
Så här har mina funkat:
Det fanns år då jag köpte många lökväxter, dvs lökar. Det har jag slutat med, de jag köper direkt i trädgårdshandeln har visat sig mycket bättre och därmed billigare.
Det fanns år då jag köpte ympkvistar som var någon decimeter långa och som låg i plastfickor som duschades då och då. Det har jag slutat med, jag köper bara av Pomologiska Sällskapet. De lagrar ymparna inplastade och i kylskåp under mässnätterna, och de är dessutom längre. Mycket bättre resultat!
Men jag köper fortfarande grundstammar på mässan - dvs rot och stamdel till körsbär, äpple och päron. Åtminstone 8 av 10 av dem har fungerat bra, och det är roligt att köpa av odlarna. Man får en massa kunskap om dem samtidigt.
Det händer att jag köper sticklingar också, mest av föreningarna. Även om inte alla tagit sig så har överraskande många gjort det och berikat min trädgård med udda rosor och perenner, kryddväxter och annat. Dessutom är det kul att köpa av föreningarna - både kunskap, engagemang får man på köpet och plantorna är omsorgsfullt hanterade - till skillnad från många av företagens.
Barrotade rosor brukar jag också handla på mig - alldeles för många... Alla jag satt har kommit igång.
Och så köper jag ibland en och annan udda krukad pion eller annan växt. Sådana som jag inte sett i handeln.
Vad är era erfarenheter av att köpa växter på mässor?
kerstin z5-6
28-02-2007, 17:58
Rosor-många

-samma typer som Cilla , Magnolia -visade sig vara rätt ovanlig -köptes på söndags-hetsrean
Varigerad bambu -helt ok -liljor o lökar har jag inte köpt eftersom jag misstänkte att de var som de var .. dvs inte rätt"
Nån pelargon engelsk mörkt svartröd , lever än , Buskpion -ok,
ewa zon 3
28-02-2007, 20:06
Clematis har jag köpt vid två tilfällen av Svenska Clematissällskapet.
Ena gången pyttesmå i papperskruka och andra större exemplar i kruka.
Alla har tagit sig bra och på köpet fick jag också bra råd och
Jag går bara dit och säger att jag vill ha klematis som doftar och sen letar de fram vad de har att välja på
Pelargonsticklingar och mindre perenner som jag kunnat ha i uterummet i väntan på plantering ute.
Sen har jag nog inte vetat riktigt vad jag ska leta efter när det gäller spännande sticklingar mm
Rosor skulle jag vilja men har ingen vettig plats att förvara dom på tills det går att plantera ute.
Hur gör ni Kerstin och Cilla med de barotade ni köper?
/Ewa
kerstin z5-6
28-02-2007, 23:10
krukodlar - det är bara en fördel för barrotat om de kommit igång ordenligt
Räcker med frostfri plats o ljus
Katti med torpet
28-02-2007, 23:27
Rötter och lökar/knölar är det jag köpt mest men också det jag blivit mest besviken på. Av det som kommit upp har en del visat sig vara något helt annat än det borde. Tror mer på att köpa växter "in the green" sas, så man själv kan bedömma kvalitet.
Lady Hamilton
28-02-2007, 23:36
Jag har köpt Clematis av "sällskapet" plantorna var små men har vuxit bra. Lökar från "Holländarna" blev en succsé.....4 av 6 Dahlior stämde med "bilden" och de andra 2 var ännu "bättre"
(alltså hade jag ren tur) Sticklingar är ett "lotteri" de med Men man vill ju alltid testa
Pelargonerna såg fräscha ut på mässan men sedan blev det inte mycket "med dem".....mina "egen" odlade växte mycket bättre
Jag köpte ju mina Kalljordskrinium - alla tre kom starkt men bara en blommade efter att jag satt ut den från kruka till friland de två som stod kvar i stora krukor blev bara blad. Få se hur de klarar sig i år. Ormhasseln växte bra och ser ut att må prima nu också. Det som ska bli spännande och se är Pionträdet om det har överlevt vintern. Köpte också knölar av vit Begonia som jag hade i gjutjärnsurnor och som blommade grandiost hela sommaren. 2 st Stamlavendel ser också ut att ha klarat övervintringen i alla fall hoppas jag det
Eva St
frebe893
02-03-2007, 09:25
Har mest köpt rötter/lökar och blivit ganska besviken. Jag tror att det var ett danskt företag som sålde en massa rötter/lökar förra året och de höll inte speciellt hög kvalitet. De flesta av rötterna tog sig inte alls, medan andra visade sig vara ngt helt annat än vad som hade utlovats. Bland annat köpte vi en massa perenna stockrosor, men det som kom upp var istället lupiner

Samma sak var det med alliumlökarna. Det som kom upp var ngn konstig lökväxt som jag aldrig har sett tidigare.
Däremot verkar lökarna från de holländska företagen ha klarat sig bättre.
Vi verkar ha kommit till ungefär samma slutsats: LÖKAR och RÖTTER är inte särskilt bra mässinköp.
Jag tycker mig inte se skillnad på de företag jag köpt ifrån. Jag tror att vissa från Holland och Danmark tranporterats sämre än när de körs till Sverige för att komma till handeln. Och jag tror att de slarvar som tusan med märkningen, mycket mer än när de säljer till svensk trädgårdshandel. Dessutom tror jag att anledningen att lökar också från de man annars ofta handlar av, Nelson, Weibulls m fl, fungerar sämre är att de transporterats en gång till och sedan ligger i en snustorr mässlokal och därefter kanske flera månader i våra egna förvaringsutrymmen. Inte bra för lökar och rötter!
Sedan är det en intressant fråga hur man förvarar de växter man köper i mars.
De flesta kan man ju inte plantera förrän i maj eller kanske till och med juni. Jag stoppar rosor i jordfyllda hinkar och krukor huller om buller. Täcker med snö eller löv det finns sådan och ställer intill huset på norrsidan, eller ställer på sommarverandan om det är svinkallt (då blir det bara ett par minusgrader där). I april ser hela hemme ut som hej kom och hjälp mig med alla barrotingar under lövhögar och förkultiverade inomhus som börjar få lite höjd...
Jag skulle vilja göra en liten varningslista i mässtider:
LÖKAR, ROTKNÖLAR OCH RÖTTER - mycket dålig kvalitet, felmärkta, är dåligt lagrade, är svåra att lagra
BUSKAR OCH TRÄD som har större knoppar eller blad än sina motsvarigheter utomhus. Måste lagras ljust och kyligt (Ca 0-5 grader), och de omständigheterna har få av oss (t ex tempererat växthus, kylig vinterträdgård, ljust kallgarage mm). Sedan måste de avhärdas (lyftas in och ut) för att klara sig. STORVARNING för blommande träd och buskar - se dem som snittblommor elelr som växter som du med MYCKET ARBETE eventuellt kan rädda. Ska i stort sett vara gratis för att löna sig.
...och kanske en "kan-vara-bra-lista":
Barrotade träd och buskar, dvs de som är i fullständig vila och inte alls utvecklat knoppar. De ska man lagra mörkt och ganska kallt, funkar ofta att lägga under snön invid husets norrsida eller under lövhögar eller i jordhinkar som man skyddar och skuggar till dess man kan gräva.
Fröer är bra mässinköp också, de gillar den där torra mässmiljön och i slutet av mars är det inte så många som det är för sent att förodla. Passa på att handla udda fröer!
Sticklingar som man kan ha inne ungefär som man har andra förkultiverade frösådder. Många föreningar säljer bra och roliga sorter!
Blommande lökväxter och perenner kan man köpa och ha inne till dess man kan plantera ut dem som de grönbruna, utblommade spret de då är, och sedan njuta nästa vår/sommar. Kan också vara bra inköp trots att jag tycker att priserna inte varit särskilt mycket lägre än i handeln.
Blomstersmurfen
25-03-2007, 09:54
Jättebra tråd, Cilla! Själv har jag gjort bort mig varje år på mässan... Förra året köpte jag kannor (knölar)... Valde olika spännande sorter (valde säkert en timme för att hitta de kraftigaste, en av varje sort), för att flera månader senare kunna konstatera att VARENDA EN VAR SAMMA SORT!!!
Det konstiga var dock att knölarna var väldigt olika, så det såg ut som om det inte kunde vara samma sort.
Så i år ska jag inte köpa något (säger jag nu ja när jag sitter här och är snusförnuftig!!!).
Bra tråd. Tack för tipsen. Ska nog ned till Sthlm om fredag och botanisera med detta i bakhuvudet.
Åsa, mälardalen zon 2
25-03-2007, 10:30
De olika sällskapen är de jag nog mest handlar av man kan hitta udda grejer där och märkningarna brukar stämma + de som står i de montrarna kan massor om just det växtslaget.
Jag ska köpa Willabs planteringshinkar med vattenreservoar, de jag har är för få jag måste ha flera, de funkar bra och man kan stapla dem i varann på vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.