Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära nytt äppelträd, Måste man beskära?
          Xiphoideus
          Inlägg 01-03-2007, 14:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 9 100

Har läst mycket i trädgårdsböcker och här på forumet men nu vet jag varken ut eller in! Tycker man får olika råd överallt. Jag planterade ett äppelträd Aroma i början av hösten. Det hade då en toppgren och några väriktade stödgrenar. Plantskolan sa att jag skulle klippa ner 1/3 av grenarna på våren, vilket innebär att jag alltså borde ge mig på det nu (för nu är det väl vårvinter?). Men sedan menar vissa att beskärning ska ske under JAS vilket tyder på att jag hellre borde vänta. Trädets grenar har växt bra sedan planteringen men har bara grenat sig ute i topparna ser det ut som, det ser inte ut som vattenskott utan snarare nya grenar som är på gång där (eller kan det vara fruktanlag? dem vill jag väl inte klippa bort i så fall?). Nu är grenarna minst meterlånga med tvärgående grenar längst ut. Min fråga är, är det bäst om jag klipper grenarna nu med en tredjedel som rekommenderats? Eller kan man bara låta trädet sköta sig själv så grenar det sig naturligt? Det är ju redan luftigt och det är långt till närmsta träd så konkurrens kommer det inte heller att ha om ljus och näring.

--------------------
          Nyanlagd trädgård i södra Skåne

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 02-03-2007, 18:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Kräftsvampsporer flyger långt, men ett träd som står 5 meter ifrån smittar mer än ett som står 50 meter ifrån. 15 meter är en ganska kort sträcka.

Om grannen har kräfta i sina träd eller inte beror mest på hur han/hon beskurit, men också på om det är ett vått ställe eller om grannen grävt eller kört över markerna vid rötterna med maskiner. Om trädet har grova snitt här och var och en massa vattenskott och beskärs på vårvintern varje år kan du utgå ifrån att det har eller snart kommer att få kräfta...

Men kräfta är också sortbenäget. Vad är det för äpplesort du har? Vissa tenderar att få kräfta lätt, andra står emot lite bättre.
          Hur du själv lär dig lägga snitten, hur mycket du beskär och hur grova snitt du gör, samt hur du själv håller "trädhygien" spelar också roll. Liksom hur stor du gjort planteringsbädden, om du låter gräs växa över rötterna de första 5 åren och lite annat...
          Kolla på min sajt, eller sök på google efter fruktträdkräfta, så får du tips om hur man håller hygien och annat!

Beskärning: Helt rätt att både med körsbär, plommon och äpple i första hand se till att få upp kronan genom att ta bort lågt sittande grenar. De man väljer som 4 välriktade första gången man beskär ett äppelträd är ofta sådana som man måste ta bort ett par år efteråt om man vill kunna sitta eller gå under kronan sedan.

Jag skulle göra som du tänkt med kärsbär och plommon, dvs inrikta dig på uppstamning de första åren. Ofta behövs inget mer göras.

Äpplet behöver lite mer. Uppstamning först. Välriktade grenar sedan, max 4 skulle jag säga (men det går med fler också). Välj 4 välriktade grenar och blad dem du har att välja mellan välj sådana som inte sitter på samma höjd på stammen, och som har hyfsat bra grenvinkel, dvs inte för snäv eller för vid (ca 45 grader riktmärke). Om de sitter lägre n på 2 meters höjd är det inte så noga, de ska ju bort sedan om du ska kunna gå under trädet.

Skär in sidogrenar och topp så att det från toppskottets spets och sidogrenarnas spets är 45 grader. Komplicerat? Se illustration, det finns på min sajt nånstans vid länken "plantera ett träd". Anledningen tilla tt man över huvud taget skär in grenarna är att de ska bli lite tjockare och starkare i förhållande till sin längd, än vad trädet väljer själv. Och detta pga att trädet kan och vill sätta många små frukter som inte väger så mycket som de lite större och mer solbelysta som du (antagligen) vill ha...

Tänk på hur du lägger snitten. Viktigast är de lite grövre och de som du lägger vid stammen. De ska ligga utanför grenkragen och klippas med en mycket skarp, helt ren sekatör. Se om snitt på min sajt, där finns bilder.
          Näst viktigast är de du lägger ovanför knopp, men de är faktiskt inte lika viktiga eftersom grenarna är så tunna där och klarar fortare att försvara sig mot såret. (Trädgårdsbäcker brukar tyvärr lägga mycket stor vikt just vid de här snitten...) När du beskär ovanför en knopp kommer närmaste knopp att bilda gren, om du inte råkar skära sönder knoppanlaget. Om knoppen sitter på ovansidan av grenen riktas kommande grenen lite ditåt, om den sitter på vänster sida riktas grenen lite ditåt. På så sätt kan man sakta men säkert lite grand styra hur kommande grentillväxten ska riktas.

På ett ungt träd med en gren som från stammen är mer 90-gradigt vinklad än 45-gradigt, brukar jag alltid välja en knopp som är riktad uppåt. Då sporrar man trädets fortsatta tillväxt lite uppåt, och det gör att frukten kommer lite senare. Kommer frukten tidigt i trädets liv, kan tillväxten på grenarna avstanna nästan helt och man får nästan bara ett eller ett par äpplen per år i trädet.

Mycket lättare beskrivet med bild! Kolla på google eller på min sajt och se om bilderna beskriver bättre!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 02:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon