Kräftsvampsporer flyger långt, men ett träd som står 5 meter ifrån smittar mer än ett som står 50 meter ifrån. 15 meter är en ganska kort sträcka.
Om grannen har kräfta i sina träd eller inte beror mest på hur han/hon beskurit, men också på om det är ett vått ställe eller om grannen grävt eller kört över markerna vid rötterna med maskiner. Om trädet har grova snitt här och var och en massa vattenskott och beskärs på vårvintern varje år kan du utgå ifrån att det har eller snart kommer att få kräfta...
Men kräfta är också sortbenäget. Vad är det för äpplesort du har? Vissa tenderar att få kräfta lätt, andra står emot lite bättre. Hur du själv lär dig lägga snitten, hur mycket du beskär och hur grova snitt du gör, samt hur du själv håller "trädhygien" spelar också roll. Liksom hur stor du gjort planteringsbädden, om du låter gräs växa över rötterna de första 5 åren och lite annat... Kolla på min sajt, eller sök på google efter fruktträdkräfta, så får du tips om hur man håller hygien och annat!
Beskärning: Helt rätt att både med körsbär, plommon och äpple i första hand se till att få upp kronan genom att ta bort lågt sittande grenar. De man väljer som 4 välriktade första gången man beskär ett äppelträd är ofta sådana som man måste ta bort ett par år efteråt om man vill kunna sitta eller gå under kronan sedan.
Jag skulle göra som du tänkt med kärsbär och plommon, dvs inrikta dig på uppstamning de första åren. Ofta behövs inget mer göras.
Äpplet behöver lite mer. Uppstamning först. Välriktade grenar sedan, max 4 skulle jag säga (men det går med fler också). Välj 4 välriktade grenar och blad dem du har att välja mellan välj sådana som inte sitter på samma höjd på stammen, och som har hyfsat bra grenvinkel, dvs inte för snäv eller för vid (ca 45 grader riktmärke). Om de sitter lägre n på 2 meters höjd är det inte så noga, de ska ju bort sedan om du ska kunna gå under trädet.
Skär in sidogrenar och topp så att det från toppskottets spets och sidogrenarnas spets är 45 grader. Komplicerat? Se illustration, det finns på min sajt nånstans vid länken "plantera ett träd". Anledningen tilla tt man över huvud taget skär in grenarna är att de ska bli lite tjockare och starkare i förhållande till sin längd, än vad trädet väljer själv. Och detta pga att trädet kan och vill sätta många små frukter som inte väger så mycket som de lite större och mer solbelysta som du (antagligen) vill ha...
Tänk på hur du lägger snitten. Viktigast är de lite grövre och de som du lägger vid stammen. De ska ligga utanför grenkragen och klippas med en mycket skarp, helt ren sekatör. Se om snitt på min sajt, där finns bilder. Näst viktigast är de du lägger ovanför knopp, men de är faktiskt inte lika viktiga eftersom grenarna är så tunna där och klarar fortare att försvara sig mot såret. (Trädgårdsbäcker brukar tyvärr lägga mycket stor vikt just vid de här snitten...) När du beskär ovanför en knopp kommer närmaste knopp att bilda gren, om du inte råkar skära sönder knoppanlaget. Om knoppen sitter på ovansidan av grenen riktas kommande grenen lite ditåt, om den sitter på vänster sida riktas grenen lite ditåt. På så sätt kan man sakta men säkert lite grand styra hur kommande grentillväxten ska riktas.
På ett ungt träd med en gren som från stammen är mer 90-gradigt vinklad än 45-gradigt, brukar jag alltid välja en knopp som är riktad uppåt. Då sporrar man trädets fortsatta tillväxt lite uppåt, och det gör att frukten kommer lite senare. Kommer frukten tidigt i trädets liv, kan tillväxten på grenarna avstanna nästan helt och man får nästan bara ett eller ett par äpplen per år i trädet.
Mycket lättare beskrivet med bild! Kolla på google eller på min sajt och se om bilderna beskriver bättre!
--------------------
|