Jag har inte tjusiga pallkrageodlingar, utan använder dem som avgränsning till min kolonilott och för att förvara perenner som sedan ska ned i marken. Tror jag har ca 25 pallkragar på detta ställe...

Alla står lutade så att de inte ska fyllas och stå i vatten. Jorden lade jag i en kulle i kragen och grusblandade så mycket jag kunde, också för att undvika stillastående väta och sjunkande jord. I pallkragarna kontrollerar jag jorden, dvs tar dit egen blandning och använder mig inte av jorden runtomrkring. Detta för att inte mängder av ogräsfrö och rotdelar sabbar för de växter som jag låter stå på tillväxt här. Ingen växt står här mer än en säsong, och de flesta får bara ett pallkragedjup att växa till sig på... Bara på tre ställen har jag dubbla pallkragar, där drar jag upp äppelträd mm.
Alla pallkragar har något slags rotskydd mot gräs, nässlor mm som växer under och som jag inte orkade gräva bort. Det är överblivna pressenningar, trasmattor och tidningar och allsköns som jag haft till hands...
Redigerat av Cilla: 02-03-2007, 18:20