|
Ni som har bilder på pallkragarna i albumet eller på en hemsida kan väl hojta till så att jag kan gå in och kika. Please! Vill ju få lite inspiration så jag kan planera under vintern vad jag ska plantera och hur pallkragarna ska stå o.s.v.
Jag har ju inte pallkragar då men väl upphöjda bäddar som liknar lite större pallkragar. Blandade bilder finns i mitt album köksträdgården. Tror att det finns någorlunda bildtexter till allt. Jag har fotat lite mer idag men dom bilderna kommer inte in i albumet förrän lite senare ikväll.
Jag har bilder från när jag byggde min kryddträdgård i fotoalbumet. Välkommen att titta.
Det är bara att du går in och tittar i mitt album under " pallkrageland". Det är byggt i år och jag har varit jättenöjd.
I mitt album Pallkragar i trädgården finns några bilder.
Maria i Helsingborg
21-09-2006, 09:33
Här ser du vår första säsong (2005) med pallkragar
Lena N: Vad snyggt du fick till kryddodlingen i pallkragarna! Vilken bra idé att stapla som en pyramid. Bra om man har ont om plats i sin trädgård.
Evgeni: Där vad det ordning och reda! Verkligen prydligt och snyggt! Så vill jag också ha det.
Betty: Armeringsmattan som spalje var hur snyggt som helst. Jag har en del armeringsmattor kvar från husbygget så jag har funderat just på att använda dem som spalje så det är kul att se hur bra det kan bli! Snygga odlingar i pallkragarna också!
Maria i H: Vilken växtkraft! Växterna verkar stortrivas i pallkragar! Jag kan kanppt bärja mig.. vill också odla nu ju!
Vad mycket underarbete ni gör där pallkragarna ska stå. Jag tänkte bara slänga ut mina typ... men får nog skärpa till mig lite.
Tack så mycket för titten alla!
CITAT (Aries @ 21-09-2006, 10:45) Lena N: Vad snyggt du fick till kryddodlingen i pallkragarna! Vilken bra idé att stapla som en pyramid. Bra om man har ont om plats i sin trädgård. Njaa... man vinner inte någon odlingsyta genom att göra en pyramid, men man vinner bekvämlighet i de höga delarna. Fast det är klart, man kan odla lite mer på ytan genom att höjdskillnaden gör att växterna inte trängs med varandra på samma sätt som om de stått i samma plan alla.
Elisabeth P
21-09-2006, 21:11
Ursnyggt  ni har det allihopa. Vil ha......... vill ha ......vill ha....... Fast jag är inte så händig och all tid innan det blir klart. Det är svårt att bestämma sig för HUR man vill ha det. Den soligaste platsen i min trädgård har i tankarna varit både kryddland, pallkragar och växthus.......men jag känner mig och vet att jag inte mäktar med för tidskrävande arbete så i år fick där bli en solskensrabatt i stället. Blev ju fint det med, men jag vill ju så mycket mer. Lisa
Pysselfröken
21-09-2006, 21:59
Oj vilken bra tråd!! Tack alla för jättefina bilder å massor av inspiration!!
Jag har roat mig med att plantera potäter i pallkragar. Här är en bild från slutet av maj:  Med tiden blev plantorna (alla) ganska stora, och jag skördade Cherie och Early Rose (pallkragen ovanför) förra veckan, helt perfekta och fina potatisar.  Sätter potatisarna i en pallkrage, sedan slänger jag på en pallkrage till ovanpå för att kunna kupa upp med jord.
Hej, Har nu odlat i 2 säsonger i pallkrage och det är helt kanon. Har jordgubbar i hälften och i en har jag kryddor och i en har jag bara mynta. // Kicki pallkrage
vickeva
30-10-2006, 16:51
Är inne på en ny vandringstur bland era pallkragar. Och längtar efter våren då jag också ska sätta igång! vickeva: Väldigt inbjudande pallkrageland!
Bodenblomman
24-12-2006, 22:11
Här kommer en bild på mina pallkragar i stugan. Min sambo spikade ihop dem efter att jag sett stjärnan i ett trädgårdsprogram. I år har jag haft jordgubbar och smultron i stjärnan, runda morötter, sallad och blommor i de fyrkantiga pallkragarna. Mycket praktiskt när man har en son på 2 år. Han plockar bären utan att trampa ner alla plantor. Bågen längst bak är för två klätterrosor som var nysatta när bilden togs.
AndreasBlomquist
26-12-2006, 07:04
Snyggt pallkrageland Bodenblomman. Jag såg samma trädgårdsprogram och hämtade också ritningarna till stjärnan på nätet men byggde den aldrig. Trädgården är tyvärr inte tillräckligt stor för att hysa något liknande.
Eftersom marken, där mina pallkragar står, kan bli väldigt våt har jag höjt upp den med en liten kullerstensbelagd kulle. Kragarna är behandlade med järnvitriol på utsidan.  Mulle
CITAT (AndreasBlomquist @ 26-12-2006, 07:04) Snyggt pallkrageland Bodenblomman. Jag såg samma trädgårdsprogram och hämtade också ritningarna till stjärnan på nätet men byggde den aldrig. Trädgården är tyvärr inte tillräckligt stor för att hysa något liknande. Kommer du ihåg vilket program det var och vart du hittade ritningarna? Jag skulle också gärna vilja ha ett sånt pallkrageland.
CITAT (mulle @ 27-12-2006, 14:16) Eftersom marken, där mina pallkragar står, kan bli väldigt våt har jag höjt upp den med en liten kullerstensbelagd kulle. Kragarna är behandlade med järnvitriol på utsidan.
Mulle Oj oj oj, vad jag blir avundsjuk när jag tittar i ditt album Mulle!  Jag hoppas att min trädgård kommer att bli lika fin någon dag.
Bodenblomman
29-12-2006, 00:00
Här kommer den!!! Stjärnformad pallkragemvh Susanne
CITAT (Bodenblomman @ 29-12-2006, 00:00) Här kommer den!!! Stjärnformad pallkragemvh Susanne Åh, tack så mycket!
CurlySue
29-12-2006, 15:21
hej.. på min blogg ser du mina pallkragar..
CITAT (Stussi @ 28-12-2006, 12:38) CITAT (mulle @ 27-12-2006, 14:16) Eftersom marken, där mina pallkragar står, kan bli väldigt våt har jag höjt upp den med en liten kullerstensbelagd kulle. Kragarna är behandlade med järnvitriol på utsidan.
Mulle Oj oj oj, vad jag blir avundsjuk när jag tittar i ditt album Mulle!  Jag hoppas att min trädgård kommer att bli lika fin någon dag.  Tack! Mulle
Mia, zon 3
08-01-2007, 10:45
Jaaa, Mulle - nu ligger din trädgård också i kategorin "Stor inspiration".... Tack för tittarna!
CITAT (Mia @ zon 3,08-01-2007, 10:45) Jaaa, Mulle - nu ligger din trädgård också i kategorin "Stor inspiration".... Tack för tittarna! Att komma hem från jobbet (jag arbetar kväll) en stormig januarinatt och mötas av så rara rader är helt enkelt bara ljuvligt! Tack! Mulle (som blir generad)!
Liselotte i zon 3
14-01-2007, 18:56
Otroligt MUlle vilken trädgård och detta på Åland, får man fråga vart du bor på denna vackra ögrupp? Själv brukar jag besöka vår stuga på Vårdö, ligger inne mot skogen på vägen till Vårdö by. En liten röd stuga med stor veranda.
Liselotte i zon 3
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 14-01-2007, 18:56) Otroligt MUlle vilken trädgård och detta på Åland, får man fråga vart du bor på denna vackra ögrupp? Själv brukar jag besöka vår stuga på Vårdö, ligger inne mot skogen på vägen till Vårdö by. En liten röd stuga med stor veranda.
Liselotte i zon 3 Jag bor i Lemland och du är hjärtligt välkommen att hälsa på i sommar! Vårdö är fint! Mulle
Elisabeth P
28-01-2007, 16:08
Alla dessa vackra pallkragar ni visar upp  . Man blir ju helt sjuk  . Måste bara fråga: Bygger ni dem själva allihopa? Lisa
CITAT (Lisa:) @ 28-01-2007, 16:08) Alla dessa vackra pallkragar ni visar upp  . Man blir ju helt sjuk  . Måste bara fråga: Bygger ni dem själva allihopa? Lisa PallkragarSjälva grejjen med att odla i pallkrage
Bodenblomman
29-01-2007, 09:33
CITAT (Lisa:) @ 28-01-2007, 16:08) Alla dessa vackra pallkragar ni visar upp  . Man blir ju helt sjuk  . Måste bara fråga: Bygger ni dem själva allihopa? Lisa Min kära sambo gick ut med ritningarna en kväll och använde sig av nå spillvirke som vi fått av en kompis som är snickare. Det skulle sågas till ved. Vi fick pallkragar men inge värme i huset. / Susanne
Elisabeth P
29-01-2007, 17:36
Vi har lite spillvirke i garaget så man kanske skulle ge sig in på att bygga i alla fall.
Dum fråga men vad fäster ni ihop dem med, så att de kan bli ihopfällbara. Använder ni typ gångjärn? Kan inte bygga, men kan kanske lära mig.
Lisa
solkatten
03-02-2007, 19:00
Tar man pallkragar så är det gångjärn på dom men bygger man själv sätter man inte gångjärn utan bara stolpar en bit ner i backen.
Monica, Norrbotten zon 5
06-02-2007, 10:35
För tre somrar sedan gjorde vi en grillplats med pallkragar runt om. I kragarna odlar vi diverse grönsaker och kryddor men även blommor får plats. Grillplats
Nu var det länge sen igen jag var här sist... Vilka sköna bilder jag ser här! Det gör ont i kroppen av längtan efter våren och alla blommorna och humlorna! Jag satt och läste på igår om morötter, sallat, rädisor... Jag vill börja NU! Mulle: Din trädgård är ju underbar!
Vilken inspirationstråd. Jag planerar att gräva om ett land vid sommarstugan och starta upp med pallkragar i sommar.
Så har ser mitt pallkrageland ut...
Jättefint, muppan. Är det jordgubbsplantor du har längst bak?
muppan: Snyggt! Nu blev jag nyfiken på resten av din trädgård. Ser ju fint ut längre bort också.
Katti med torpet
19-02-2007, 16:02
Inget pallkrageland precis men dock en bänk i pallkrage-anda  Och så här såg den ut lite senare på sommaren
Ja det är jordgubbar där bak där av nätkonstruktionen som borttagningsbar.
Katti med torpet
19-02-2007, 18:24
Den här tycker jag är så snygg (om än väldigt orensad). Jag såg den på en innergård i Sthlm och fick ta till telefonen för att fota den.
fruberglund
01-03-2007, 19:02
Här kommer en bild på mina...inte klart på långa vägar. Fler pallkragar ska målas och så ska det dit ett fribyggt fyrkantigt land längst fram som det ska vara jordgubbsland i. Sen ska det grus emellan och troligen en häck med perenner runtom alltihopa På bilden finns även grannens häst som hade rymt in på vår tomt
I mitt album 2005 finns mina pallkragar med.... [color="#800080"][/color]
 Sitter här och blir nostalgisk och längtar så jag blir galen . Kunde inte låta bli att lägga in en bild från slutet av första året med Pallkrageland. CITAT (jazza @ 01-03-2007, 19:48)  I mitt album 2005 finns mina pallkragar med.... [color="#800080"][/color] Vilket fantastiskt Pallkrageland du har då! Jazza!
Åh, Gillan... MÅSTE du göra också mig sjuk av längtan? Så vackert! Mulle
Jag vill att det ska vara vår NU! Fina bilder alla!!!  Riktigt inspirerande!
Lena i Torslanda
02-03-2007, 13:59
Jag har mina pallkragar intill växthuset. De lever nu på övertid - har haft dem i 6 säsonger och de börjar bli lite dåliga ner mot marken. På en av kragarna har jag skruvat fast träribbor så jag kan fästa ett nät för bönor mm.
[attachment=144:vaxthus.jpg]
CITAT (Lena i Torslanda @ 02-03-2007, 13:59)  Jag har mina pallkragar intill växthuset. De lever nu på övertid - har haft dem i 6 säsonger och de börjar bli lite dåliga ner mot marken. På en av kragarna har jag skruvat fast träribbor så jag kan fästa ett nät för bönor mm. Snyggt Lena! Nu är jag nyfiken på om du behandlat pallkragarna på nåt vill eller om de ligger direkt på marken eller på grus under själva kragen? Tycker att de klarat sig rätt länge om du inte gjort mer än bara lagt dem på marken.
Lena i Torslanda
02-03-2007, 14:54
Jag har målat dem med brun utebets. De ligger faktiskt rätt på jorden och visst har de klarat sig bra. De håller nog några säsonger till!
Jag har inte tjusiga pallkrageodlingar, utan använder dem som avgränsning till min kolonilott och för att förvara perenner som sedan ska ned i marken. Tror jag har ca 25 pallkragar på detta ställe...  Alla står lutade så att de inte ska fyllas och stå i vatten. Jorden lade jag i en kulle i kragen och grusblandade så mycket jag kunde, också för att undvika stillastående väta och sjunkande jord. I pallkragarna kontrollerar jag jorden, dvs tar dit egen blandning och använder mig inte av jorden runtomrkring. Detta för att inte mängder av ogräsfrö och rotdelar sabbar för de växter som jag låter stå på tillväxt här. Ingen växt står här mer än en säsong, och de flesta får bara ett pallkragedjup att växa till sig på... Bara på tre ställen har jag dubbla pallkragar, där drar jag upp äppelträd mm. Alla pallkragar har något slags rotskydd mot gräs, nässlor mm som växer under och som jag inte orkade gräva bort. Det är överblivna pressenningar, trasmattor och tidningar och allsköns som jag haft till hands...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|