1 passiflora caerulea - är grön vid mark ytan . resten är brunt och bort klippt .
2 agave americana - är i kruka för tillfället och dom har stått ute i regn,hagel,storm och frost ner till ca -5c .
7 Phoenix dactylifera - lever än men har blivit svårt skade av fukten och regnet dom har fått skydd när det varit under -5c . får se om dom kommer igen till våren
1 Ficus pumila - lever
6 Fatsia japonica - lägst -12c och den lever
2 Camellia japonica en vit och en rosa - bägge har varit igenom vintern utan skydd och bägge två lever och den rosa börjar blomma nu . dom har dom tappat en del blad nedantill och på toppen . antagligen för att det har blåsigt på för hård frost som gjort att dom bladen dog . men efter en beskärning så kommer den fin igen .
2 Olea europaea där ett av dom har varit ute halva ( vintern 2005/2006) - stammen och delar av grenarna är gröna dock är alla bladen veck får se om den kommer igen den lille har sett -15c utan skydd den stora bara -12c utan skydd .
1 Trachycarpus fortunei (Chamaerops Excelsa) - rutten kommer inte till att återhämta har dock köpa två nya och ska skydda dom från regn till nästa vinter , hade jag skyddat från regn så hade dom levt än dunder misstag från mig . då bladen var gröna och fina men inner bladet var ruttet så har någ inte kylan i sig gjort nåt utan regnet och fukten och kylan . plus har vi haft varmt och kallt varmt och kallt i vinter vilket svampar och bakterier trivs i .
3 Chamaerops humilis - den lever alla bladen är döda för att skyddet blåste av på den store men inner bladen är gröna lika så är rotskotten gröna , så dör moder plantan växer rotskotten upp på nytt . den lille har stått oskyddad hela vintern och den är grön än hmm , den lille måste ha ett bra microklimat för den ska inte vara grön efter -15c eller är den en individuell härdigare planta .
3 Rosmarinus officinalis - den har fått blås skador men för övrigt är den fin och stammen är väldigt grön . den kan jag säga med säkerhet överlever då våren är på ingång .
1 Sophora prostrata Little Baby - dock vet jag inte vad den ska tåla men bladen är gröna och stammen ser frisk ut .
1 agapanthus - kollade den i dag och rötterna är jätte vita och fina tror den kommer komma tillbaka .
2 canna - kollade också denna i dag grävde försiktigt i jorden och vad hittar man nya röda canna skott i marken JIPPI den lever .
x antal Oxalis regnelli - perenn
x antal Zephyranthes lilja - perenn
3 Punica granatum - 50/50 den ser frisk ut men vet inte säkert annars hoppas jag väl på att den skickar ut rotskott .
1 okänd opuntia - rutten och död
1 Cycas revoluta - stammen är hård och dom nya bladen är gröna tror den kommer till att klara sig .
1 Myrtus communis - död
1 Euonymus japonica Green - lika fin som den dag den planterades
Redigerat av flaxss: 03-03-2007, 15:11
|