Alexander-VG-zon3
Hejsan

skapar en ny för jag har blivit av med min gamla .

dom växter som jag testar ute är
1 passiflora caerulea
2 agave americana
7 Phoenix dactylifera
1 Ficus pumila
6 Fatsia japonica
2 Camellia japonica en vit och en rosa
2 Olea europaea där ett av dom har varit ute halva ( vintern 2005/2006)
1 Trachycarpus fortunei (Chamaerops Excelsa)
3 Chamaerops humilis
3 Rosmarinus officinalis
1 Sophora prostrata Little Baby
1 agapanthus
2 canna
x antal Oxalis regnelli
x antal Zephyranthes lilja
3 Punica granatum
1 okänd opuntia
1 Cycas revoluta
1 Myrtus communis
1 Euonymus japonica Green

Plus ett x antal trädgårds växter men dom testar jag inte ju .

+5c till -5c = ömtåliga växter
-6c till -19c = halvhärdiga växter
-20c till uppåt = härdig i min zon i skåne
detta gäller för växter oftast i torrt tillstånd och en kortvinter med marken som skydd . och växter klara inte kanske detta exakt den temp jag har hitta på dom utan man testar och ser
men jag ska ju testa och se hur pass mycket dom kommer till att klara en skånsk zon 1-2 vinter . alla krukväxter kommer till att vara nergrävda och sen tar jag in dom när dom inte klara mer av vintern alltså klara en växt -5c så har jag inte kvar den i -6c . mina trädgårds växter är placerade i ett mikroklimat på zon 1 . jag har planterat växter som minst ska klara -10c annars är dom inte trädgårds växter hos mig så allt som klara -10c ska vara igenom hela denna vinter hos mig med skydd .
det kommer så klart ta ett par år innan man säkert kan säga att dom klara sig här men detta är en början . och som jag vet allt om klimat och sånt mm.

kallast hitintills -15c och uppe på backen vid huset bara -12c .

var jag bor och fakta om trädgården
jag bor 2km söder om Broby och 5-6km ifrån zon 1 . klimatet i trädgården är blåsigt när det väl blåser . torrt och väldigt mycket sol på sommaren . ett par meter ner i jorden ( 1-5m ) är där berg och själva jorden är stenig till sandig . helgeå rinner nära så den gör det lite mildare när den väl inte är frusen , typ är det -3c i Broby så har jag haft +1c +3c . så frosten kommer lite senare och slutar tidigare dock inte så mycket skillnad att det hjälper . och mycket tjäle har vi inte heller , oftast är det ca 5-10cm tjäle ( ingen snö djupare tjäle dock ). det som knäcker mina växter är att det blåser och skydden blåser bort och dock lite för torrt på sommaren för en del .
Alexander-VG-zon3
1 passiflora caerulea - är grön vid mark ytan . resten är brunt och bort klippt .

2 agave americana - är i kruka för tillfället och dom har stått ute i regn,hagel,storm och frost ner till ca -5c .

7 Phoenix dactylifera - lever än men har blivit svårt skade av fukten och regnet dom har fått skydd när det varit under -5c . får se om dom kommer igen till våren

1 Ficus pumila - lever

6 Fatsia japonica - lägst -12c och den lever

2 Camellia japonica en vit och en rosa - bägge har varit igenom vintern utan skydd och bägge två lever och den rosa börjar blomma nu . dom har dom tappat en del blad nedantill och på toppen . antagligen för att det har blåsigt på för hård frost som gjort att dom bladen dog . men efter en beskärning så kommer den fin igen .

2 Olea europaea där ett av dom har varit ute halva ( vintern 2005/2006) - stammen och delar av grenarna är gröna dock är alla bladen veck får se om den kommer igen den lille har sett -15c utan skydd den stora bara -12c utan skydd .

1 Trachycarpus fortunei (Chamaerops Excelsa) - rutten kommer inte till att återhämta har dock köpa två nya och ska skydda dom från regn till nästa vinter , hade jag skyddat från regn så hade dom levt än dunder misstag från mig . då bladen var gröna och fina men inner bladet var ruttet så har någ inte kylan i sig gjort nåt utan regnet och fukten och kylan . plus har vi haft varmt och kallt varmt och kallt i vinter vilket svampar och bakterier trivs i .

3 Chamaerops humilis - den lever alla bladen är döda för att skyddet blåste av på den store men inner bladen är gröna lika så är rotskotten gröna , så dör moder plantan växer rotskotten upp på nytt . den lille har stått oskyddad hela vintern och den är grön än hmm , den lille måste ha ett bra microklimat för den ska inte vara grön efter -15c eller är den en individuell härdigare planta .

3 Rosmarinus officinalis - den har fått blås skador men för övrigt är den fin och stammen är väldigt grön . den kan jag säga med säkerhet överlever då våren är på ingång .

1 Sophora prostrata Little Baby - dock vet jag inte vad den ska tåla men bladen är gröna och stammen ser frisk ut .

1 agapanthus - kollade den i dag och rötterna är jätte vita och fina tror den kommer komma tillbaka .

2 canna - kollade också denna i dag grävde försiktigt i jorden och vad hittar man nya röda canna skott i marken JIPPI den lever .

x antal Oxalis regnelli - perenn

x antal Zephyranthes lilja - perenn

3 Punica granatum - 50/50 den ser frisk ut men vet inte säkert annars hoppas jag väl på att den skickar ut rotskott .

1 okänd opuntia - rutten och död

1 Cycas revoluta - stammen är hård och dom nya bladen är gröna tror den kommer till att klara sig .

1 Myrtus communis - död

1 Euonymus japonica Green - lika fin som den dag den planterades
kristerh
Bra att du rapporterar,
jag vill även rapportera att jag har en rosmarin som stått i sin plastkruka ute hela vintern i södra stockholm zon 2-3, jag lät den vara kvar ute, ställde den bara lite vindskyddat, utan att gräva ner den ens, och den ser jättefin ut. rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 07-03-2007, 13:30) *
Bra att du rapporterar,
jag vill även rapportera att jag har en rosmarin som stått i sin plastkruka ute hela vintern i södra stockholm zon 2-3, jag lät den vara kvar ute, ställde den bara lite vindskyddat, utan att gräva ner den ens, och den ser jättefin ut. rolleyes.gif

se tummenupp.gif

det går ju att ha rosmarin ute , det jag visste . skulle det bli en kall vinter så slänger man på skydd så kan man någ har rosmarin upp till zon 2-3 . tack för att du skev det ^^ hoppas vi hittar fler som är över zon 0-1 som har klarat rosmarin ute
Piccante
CITAT (flaxss @ 07-03-2007, 19:35) *
se tummenupp.gif

det går ju att ha rosmarin ute , det jag visste . skulle det bli en kall vinter så slänger man på skydd så kan man någ har rosmarin upp till zon 2-3 . tack för att du skev det ^^ hoppas vi hittar fler som är över zon 0-1 som har klarat rosmarin ute

Det var kanske i din gamla tråd jag skrev det? Jag ska testa Rosmarin ute i sommar och sen får den bli där vare sig den vill eller inte, för inne dör den ändå. Brukar inte fixa att övervintra inne hos mig blir väl för torrt och varmt på vintern. Men det blir i skyddat läge i zon 3. Så får vi se hur det går?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Markus_H @ 07-03-2007, 20:48) *
Det var kanske i din gamla tråd jag skrev det? Jag ska testa Rosmarin ute i sommar och sen får den bli där vare sig den vill eller inte, för inne dör den ändå. Brukar inte fixa att övervintra inne hos mig blir väl för torrt och varmt på vintern. Men det blir i skyddat läge i zon 3. Så får vi se hur det går?

jo det kommer jag ihåg , du får berätta hur det går . är verkligen roligt att fler testar rosmarin när alla andra tröga böcker säger den är väldigt frostkänslig och andra säger den klara sig i fåtal skyddade plaster i södra södra skåne om vintern är mild m.m. . men vad dom inte vet är att hela medelhavsländerna får frost och dom södra delarna vid kusten kan även dom få frost i nån natt under jan-dec dock bara lätt markfrost och en luft frost på -0c -2c , och vi alla vet att rosmarin växer i medelhavet så hur kan den då vara frostkänslig ? när den växer där . tro knappast att en frostkänslig växt skulle växa vilt där det blir frost .
Alexander-VG-zon3
1 passiflora caerulea - allt frös ner men nytt kommer från marken , har nu planterat en till

2 agave americana - alla lever

7 Phoenix dactylifera - lever men svårt solskadade , hoppas dom kommer med nya blad i maj

1 Ficus pumila - ihjäl bränd av söder solen

6 Fatsia japonica - lever och kommer nya blad har planterat en till som visar ny tillväxt

2 Camellia japonica en vit och en rosa - bägge lever men har fått solskador har klippt ner den vita

2 Olea europaea där ett av dom har varit ute halva ( vintern 2005/2006) - bägge två lever och är gröna under barken , väntar på ny tillväxt

1 Trachycarpus fortunei (Chamaerops Excelsa) - ruttnade och är stendöd har nu planterat två nya på en mer väldränerade plats

3 Chamaerops humilis - den lilla fick enbart bruna blad toppar annars inget skydd och lika grön lägsta -15c , den stora va planterad på en lika våtplats som väderkvarns palmen så ett stort rotskott är ruttet och sen blåste skyddet av den största så alla bladen rök . men inner bladen tror jag lever och alla rotskott är gröna och fina . ska plantera fler sådna här fast på en torrare plats

3 Rosmarinus officinalis - lever i alla grenar men har blivit svårt sol skadad , har klippt ner den och som sagt allt är grönt under och där är blad

1 Sophora prostrata Little Baby - vet inte va denna tål men den har fått skydd när det har gått under -3c , den lever och är grön

1 agapanthus - ny tillväxt största bladet är väl 3cm klarade sig fint fint

2 canna - ser ingen tillväxt men dock är dom sega men tror att den lever

x antal Oxalis regnelli - LEVER yes

x antal Zephyranthes lilja - skulle tror dom är döda men vet aldrig samma härdighet som oxalis regnelli

3 Punica granatum - 2-3cm tillväxt från förra året har frusit veck , men där återstår en frisk rot och 2cm tillväxt där det är växande blad knoppar på -lever

1 okänd opuntia - rutten och köld skadad , har torkat veck den från marken ( ja torkat det va slibb )

1 Cycas revoluta - ingen tillväxt än vet inte om den är död eller lever

1 Myrtus communis - steeeeeeeeendöd

1 Euonymus japonica Green - frisk frisk

Alexander-VG-zon3
skydd växterna fick va grönvinterväv,högar med gräs och snön som föll . och lakan

kamelia,rosmarin,väderkvarnsplamen,oliven,lilla dvärgpalmen,granatäpple,canna,oxalis,agapanthus,myrten,cycas fick inget eller mycket mycket lite skydd . ska dock skydda dom mer till nästa vinter både kyla och regn skydd . det är någ smartare fast dom klara och överlever så är det bättre att skydda och det är en stor läxa jag har fått lära mig
speciellt solen gjorde stor stor skada rosmarin till exempel var grön och fin igenom hela vintern men när solen kom så puff stor skada
den lilla bladlusen
Punica granatum glarade sig väldigt fint hos mig, detta blir andra sommaren sedan sådd och det var första vintern ute. Den har bara dött lite i topparna men det brukar mina göra innomhus med.

Ficus carica -okänd -klarade sig bra
Ficus carica 'Brown Turkey' -Klarade sig mycket bra, väldigt starkväxande, nästan två meter på en sommar.

Däremot dog timjan och de flästa kryddväxterna, säkerligen p.g.a. den milda men fuktiga vintern.

Idag planterade jag en okänd Opuntia, får se hur det går... I sommar kommer jag även att plantera Fuchsia magellanica, kiwi och Hibiscus syriacus mm.

Zon 2-3 (mellan Göteborg och Alingsås)

Kul att se vad ni har!
Alexander-VG-zon3
CITAT (den lilla bladlusen @ 30-04-2007, 22:18) *
Punica granatum glarade sig väldigt fint hos mig, detta blir andra sommaren sedan sådd och det var första vintern ute. Den har bara dött lite i topparna men det brukar mina göra innomhus med.

Ficus carica -okänd -klarade sig bra
Ficus carica 'Brown Turkey' -Klarade sig mycket bra, väldigt starkväxande, nästan två meter på en sommar.

Däremot dog timjan och de flästa kryddväxterna, säkerligen p.g.a. den milda men fuktiga vintern.

Idag planterade jag en okänd Opuntia, får se hur det går... I sommar kommer jag även att plantera Fuchsia magellanica, kiwi och Hibiscus syriacus mm.

Zon 2-3 (mellan Göteborg och Alingsås)

Kul att se vad ni har!

det va trevligt att läsa att det finns fler som är norr om mig och som testar sådana växter , F hibiskusen kommer klara sig fint hos dig det är mest blomningen som kan bli för sen och sen tar frosten det . mina egna hibiskusar har svällande bladknoppar . kiwi ska jag med testa men dom ska funka bra i zon 1 . sen när ditt fikon kommer ner med rötterna i den frostfria jord zonen så kommer den komma att växa upp på nytt ifrån rötterna om vintern är hård . så det ska du se framemot att den gör

hur stor va din granatäpple när du planterade ut den ?
den lilla bladlusen
Den var ca 1,5 år från sådd (sådd vid jul, två somrar utomhus, andra sommaren på friland. Upphöjd bänk, i mot södervägg, vädränerat.

Jag tog stickling av kiwin som växer i Alnarp, den är väldigt gammal men hos mig är det ju lite kallare...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon