Vad roligt att läsa om dina planer! Jag planerar just också min rabatt, eller en av dem måste jag väl säga, för jag står inför att gräva upp och göra om flera stycken eftersom vi köpte ett hus förra våren där det mesta av rabatterna är täckta av ogräs! Den rabatt jag funderar på i första hand har jag också tänkt åt det romantiska hållet, i vitt, rosa och blått (och lila har det visat sig....)! Jag har fått och bytt frön från andra forumister och har på så sätt fått ihop följande:
stjärnflocka, rosa och vit
praktklocka
rosenmalva
himmelsblomma
rödmalva
blomman för dagen
salvia
jätteprästkrage
pionvallmo
rosenskära, rosa och vit
stor blåklocka
stor blomstertobak, vit
hängslöja, rosa
silvermartorn
riddarsporre, blå
stockros, rosa och vit
Det enda jag har tidigare i rabatten är vit pion och gråmalva, och de satte jag förra året, så perennerna kommer nog att vara lite små i sommar. Därför hoppas jag kunna fylla ut med sommarblommorna. Och så tänkte jag att då kan man ju se vad som blev bra och vad som blev mindre bra tills nästa år, så att jag kan byta ut sommar blommorna mot andra perenner eller ettåringar nästa år! Jag har också tänkt att anlägga någon rabattavgränsare eftersom gräset gärna vill krypa låååångt in i rabatten.... Eller det kanske löser sig när man fyller upp med fler växter???
Spännande om du lägger upp bilder på dina framsteg!