Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jap lönn, Hjälp......från zon 4,7.......
          lappa71
          Inlägg 02-03-2007, 14:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem nr: 7 627

Hej alla kloka.Jag skissar just på den 4:e planteringen med surjordsväxter(roddisar mest). Jag skulle gärna vilja prova med ngn japansk lönn. Är det nån där ute i rymden som kan komma med ett tips om nån sort som visat prov på lite bättre härdighet än det vanlig.....
          Borlänge-Kenneth

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 02-03-2007, 16:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag tror att just Aureum också beskrivs som en zon 3-växt.

Det syns att Kerstin vet vad hon gör när hon "zonknäcker" med växterna. Här ser lilla lönnen ut att stå upphöjt och dessutom på liten kulle (=marken värms upp snabbare och står inte våt och kall på höst och vår), vara omgärdad av stenar (bra för att jämna ut temperatursskillnader natt och dag) och kanske är jorden sand- och grusblandad också. Och inte är jordytan bar heller (naken jord spricker upp, tappar struktur och tar efter en tid inte emot vatten eller syre), kanske är det ettt sorts grus ovanpå. Det är praktiskt, det håller jorden skuggad, gör så att jorden inte rinner bort vid regn även om man planterar kullrigt och jag tycker själv också att det håller jordytan varm och behaglig och att maskar och jordeliv vill vandra omkring också nära ytan.

Säkert består jorden under också av Kerstins egna kompostjord.

Repeterar man så mycket som möjlgt av detta tror jag man kan klara en A. Shirasawanum 'Aureum' också i zon 4-5, skyddat läge.
          Själv satte jag en i skyddat läge zon 3, men förra sommaren blev alla skyddade lägen så torra att jag tror den strök med.

--------------------

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 03-03-2007, 18:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

CITAT (Cilla @ 02-03-2007, 16:47) *
          Jag tror att just Aureum också beskrivs som en zon 3-växt.

Repeterar man så mycket som möjlgt av detta tror jag man kan klara en A. Shirasawanum 'Aureum' också i zon 4-5, skyddat läge.
          Själv satte jag en i skyddat läge zon 3, men förra sommaren blev alla skyddade lägen så torra att jag tror den strök med.

Rune Bengtsson har angivit den till zon 3 med parantes kring zon 4 så det stämmer säkert väl. Det man bör tänka på är att skydda stammen mot morgonsol eftersom japanska lönnar mycket lätt får stamsprickor av de snabba temperaturskillnader som kan uppstå i stamm mellan natt och dag.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 10:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon