CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-03-2007, 11:59)

Kolla ordentligt på buljongerna i hälsokostbutiken de är inte alltid så nyttiga som man kan tro.
I hälsokostbutiken här där jag bor är det palmolja i alla deras buljonger. Palmolja är bland det sämsta oljorna både för hälsan och för miljön (skövling av regnskog) så jag försår inte varför sånt överhuvudtaget saluförs i en hälsokostbutik.
(det finns visserligen inget härdat fett i palmolja men palmolja är inte nyttigt ändå, det höjer blodkolesterolet = det dåliga kolesterolet och ökar då risken för hjärt och kärlsjukdomar)
I tv-programmet "Du är vad du äter" brukar Anna Skipper ordinera något som heter Lantbuljong som visst ska vara jättebra. Fast nu när jag kollade på innehållsförteckningen så såg jag att den innehåller palmolja. Det kan väl inte vara bra för de som har mycket övervikt och redan har hög kolesterolhalt

?
Annars har jag förstått det som så att det är bättre att använda flytande buljongfond än tärning. Har man tid så är det ganska lätt att koka egen grönsakbuljong eller räkfond (smaskens till soppa!). Då vet man ju exakt vad det innehåller

.