För mej tar det ungefär en timme att koka, brukar passa på när jag gör annan mat

. Räkfonden är nog lättast. Ta vara på räkskal, lägg dem i en kastrull och fyll på med vatten så att det står en bit över skalen. Här kan man ex. lägga i krondill om man gillar det. Koka i 10-15 minuter. Sila av skalen och frys in buljongen i istärningsbehållare (heter det så?).
Grönsaksbuljongen innebär en del hackande. Jag brukar använda morötter, palsternacka, rotselleri och kankse en bit kålrot. En timjankvst gör att buljongen får god smak. Precis som i räkbuljongen ska vattnet stå över grönsakerna. Koka tills allt är mjukt och sila av vätskan (rotfrukterna kan ätas efteråt om man vill). Frys in eller använd direkt.
Hållbarheten är kanske inte den bästa, fast istället så slipper man tillsatser och liknande

.
Vill man koka köttfond så tar det längre tid, och det blir dyrare. Det har jag aldrig gjort för vi äter väldigt sällan kött.
Håller verkligen med om att innehållsförteckningar kan vara skräpiga. Det gäller inte bara buljong utan många hel-och halvfabrikat. Det är lite obehagligt, vem vet vad man stoppar i sig

.