Hej besvikna Taxus-köpare! Jag trodde precis som du att rådjuren skulle lämna de giftiga plantorna ifred. Det tog ungefär 2 veckor i somras så var den yttersta Taxusen avskalad och delvis avbruten. Jag satte upp ett vingligt bambustaket (fult!) och ställde en avlagd skottkärra i vägen. Det ser inte alls ut som jag hade tänkt mig!
Jag har också satt upp pinnar med Rå-Odör, som sett ut att hjälpa. Men det är besvärligt att ha Rå-Odör-pinnar påsmetade överallt. Rå-Väck har inte hjälpt ett dugg. Kastar vi äpplen eller småsten efter rådjuren stannar de och blänger intresserat på en. Vi har 3-4 rådjur som stryker omkring här dagligen, sommar och vinter. (Upp till 8 st. har grannar sett på en gång.) Utom Taxusarna har flera urgamla vinbärsbuskar, 2 fläderbuskar, en schersminbuske och en hasselbuske förvandlats till flisor så fort jag ansat fram dem ur vår tidigare totalt vildvuxna trädgård. Men inget av dethär har verkat uppätet. Det verkar som om de gillade buskar och träd som 1) har rakt uppstående stammar 2) står ytterst i en rad eller lite för sig själva.
Ni andra rådjursförföljda trädgårdsägare, har ni iakttagelser om vad det är som lockar råbockarna att märka ut sina revir genom att feja hornen på våra planteringar? Har ni hittat på något som håller dem borta?Av Fågelvägen