oxalis = i feb så tar du knölarna och planterar dom i en kruka med vanlig jord (plantera dom grunt men inte så dom syns vid jordytan ) använd gärna plast krukor ( då dom är lättare att hantera när dom grävs ner ) . då efter en tid så kommer där blad du samtidigt ska du böja vattna dom men låt dom dock torka upp på ytan . i mars brukar dom första blomknopparna visa sig sen väntar du i 2-4veckor och börjar ge dom näring . när dagen är varm +15c och natten +5c +10c så kan du gräva ner dom i rabatten , kolla dom under sommaren om dom behöver större kruka . efter en frost natt ( så bladen vissnar ner , vissnar dom inte ner efter första frosten så vänta till nästa dock får det inte bli kallare än -5c -10c i jorden ) men då efter första frosten så att bladen har dött ska du gräva upp krukan och förvara dom i +10c ge lite vatten ( lite lite vatten ) sen i början av feb börjar du vattna mer men dock sparsamt än och sen i slutet av feb börjar du om igen . det är inte tvunget att ha dom i jorden under sommaren men dock piffar det alltid upp snyggt i rabatten .
här är min oxalis förra sommaren . hälften har jag nu i fönstret som börjar visa blomknoppar och har jätte många blad den andra hälften lämnade jag ute under vintern på bilden är oxalisen den röd bladiga växten
Redigerat av flaxss: 04-03-2007, 23:52