Tack igen Cilla!
Jag uttryckte mig fel härovan - det låter som jag planerat att ta bort alla vattenskotten med tiden. Det hade jag inte tänkt. Speciellt inte sedan jag läst även vattenskott kan bli fruktbärande. Nä, försiktigt och under mycket lång tid hade jag tänkt att få fason på trädet så att jag blir nöjd - det blir jag ju inte om inte trädet också är det. Precis som du säger. Framför allt tänker jag på att inte ta i för mycket och chocka trädet ännu en gång. Jag har inte bråttom! Den som väntar på något gott...
Jag är inte så stressad längre efter att ha läst mera om beskärning och vad du skrivit. Att ta det lugnt verkar vara ett gott motto, speciellt när man inte vet vad man pysslar med till 100%, vilket jag inte gör i dagsläget. Hoppas att min kunskap kommer att förbättras med tiden. När jag läser på din sajt om knoppar mm så tycker jag mig förstå, sedan när jag står vid trädet kommer frågetecknen ändå. Det är väl som med allting annat - det man kan det kan man och det man inte kan, det får man lära sig även om det tar tid. Om jag fortsätter att studera trädets utveckling under vår och sommar i år så är jag förhoppningsvis mer kunnig vid den här tiden nästa år. Ser fram emot det.

Balans är väl ett bra ord!