Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära nytt äppelträd, Måste man beskära?
          Xiphoideus
          Inlägg 01-03-2007, 14:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 9 100

Har läst mycket i trädgårdsböcker och här på forumet men nu vet jag varken ut eller in! Tycker man får olika råd överallt. Jag planterade ett äppelträd Aroma i början av hösten. Det hade då en toppgren och några väriktade stödgrenar. Plantskolan sa att jag skulle klippa ner 1/3 av grenarna på våren, vilket innebär att jag alltså borde ge mig på det nu (för nu är det väl vårvinter?). Men sedan menar vissa att beskärning ska ske under JAS vilket tyder på att jag hellre borde vänta. Trädets grenar har växt bra sedan planteringen men har bara grenat sig ute i topparna ser det ut som, det ser inte ut som vattenskott utan snarare nya grenar som är på gång där (eller kan det vara fruktanlag? dem vill jag väl inte klippa bort i så fall?). Nu är grenarna minst meterlånga med tvärgående grenar längst ut. Min fråga är, är det bäst om jag klipper grenarna nu med en tredjedel som rekommenderats? Eller kan man bara låta trädet sköta sig själv så grenar det sig naturligt? Det är ju redan luftigt och det är långt till närmsta träd så konkurrens kommer det inte heller att ha om ljus och näring.

--------------------
          Nyanlagd trädgård i södra Skåne

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          arborator
          Inlägg 05-03-2007, 11:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 7 035

Att beskära nya träd är inte lätt för amatörer. Det finns böcker, nya och gamla, men "tempora mutantur et nos ...?
          I gamla böcker finns råd som man har erfarit och lärt i praktiken, men även i de nya kan ha i mitt tankesätt felande fåd.
          Jag antar att många har Nya beskärningsboken LTs Förlag, på sidan 99 man har en original tecking som visar sen spetsig grenvinkel av unga äppelträdet.
          Jag har fått mycket kunskap om trädbiologi av Dr Alex Shigo, jag och även Klaus Vollbrecht deltog i hans kurs i Danmark 1992.
          I teckningen man har ett streck i mitten, man kan tyda den att där kan vara "igenvuxen bark" mellan grenarna.
          Man kan korrigera detta, man beskär tillbaka nära stammen till första utåt pekande lövknoppen. Då kan man få bättre grenvinkel till trädet, om man vill ha en ny gren till stammen på denna höjd. Det finns ju så olika unga plantor, en del har mycket nya årsskott och detta beskärning är inte så viktigt. Men man kan ha en planta som har bara några nya grenar och nu man vinner lite tid, får en ny gren i önskad höjd. Det är viktigt att få en genomgående stam till trädet, vi har alltör mycket gamla träd som har inte fått korrekt beskärning i tid, alla grenar som fanns i unga trädet är kvar, trädet har solfjäderform. Genomgående stamm är bättre.

Förstår Ni mitt tankesätt,jag hoppas det. Gör försök och ta bilder, gärna en serie under många år Detta är säkert det som behövs.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 01:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon