Att beskära nya träd är inte lätt för amatörer. Det finns böcker, nya och gamla, men "tempora mutantur et nos ...? I gamla böcker finns råd som man har erfarit och lärt i praktiken, men även i de nya kan ha i mitt tankesätt felande fåd. Jag antar att många har Nya beskärningsboken LTs Förlag, på sidan 99 man har en original tecking som visar sen spetsig grenvinkel av unga äppelträdet. Jag har fått mycket kunskap om trädbiologi av Dr Alex Shigo, jag och även Klaus Vollbrecht deltog i hans kurs i Danmark 1992. I teckningen man har ett streck i mitten, man kan tyda den att där kan vara "igenvuxen bark" mellan grenarna. Man kan korrigera detta, man beskär tillbaka nära stammen till första utåt pekande lövknoppen. Då kan man få bättre grenvinkel till trädet, om man vill ha en ny gren till stammen på denna höjd. Det finns ju så olika unga plantor, en del har mycket nya årsskott och detta beskärning är inte så viktigt. Men man kan ha en planta som har bara några nya grenar och nu man vinner lite tid, får en ny gren i önskad höjd. Det är viktigt att få en genomgående stam till trädet, vi har alltör mycket gamla träd som har inte fått korrekt beskärning i tid, alla grenar som fanns i unga trädet är kvar, trädet har solfjäderform. Genomgående stamm är bättre.
Förstår Ni mitt tankesätt,jag hoppas det. Gör försök och ta bilder, gärna en serie under många år Detta är säkert det som behövs.
|