Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växelbruk, ...allt som inte passar in...
          silas
          Inlägg 03-03-2007, 10:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 243
          Medlem nr: 1 536

Är som bäst igång med att planera sommarens härjningar på kolonilotten. Och nu har jag letat i hela cyberrrymden efter allt som har med växelbruk att göra, men inte blir jag klokare för det! Jag har förstått så mycket som att potatisen ska ha en egen ruta, och ärtor och bönor en annan. Så långt allt väl. Men....
          - var klämmer jag in tomaterna? Ska dom vara tillsammans med potatisen (snälla, svara nej för dom får inte plats där!)
          - västeråsgurkan? den fick vara ihop med tomaterna förra året, och det väl bra. men dom kanske ska ha en egen ruta? eller trivs bättre med något annat?
          - sen är det ett gäng smågrejer som jag inte hittar på några listor över växelbruk... mangold, rättika (både till skidor och rötter), morötter, vitlök och svartrot

Åh, jag vore verkligen mycket tacksam om någon kan hjälpa mig att reda ut den här röran! börjar känna mig desperat, och då riskerar det att sluta med ett enda virrvarr på den stackar hårt beprövade kolonilotten....

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva i Västerås
          Inlägg 06-03-2007, 09:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Tomater odlas bäst i krukor, tycker jag.
          Om rötterna söker sig ner i jorden gör det nog inte så mycket.
          Potatisens brunröta är det som varit störst problem för mina tomater.
          Mögelsporerna sprids genom luften, och ovanpå jorden. Genom att odla i kruka och täcka med växtmaterial klarar det sig ganska bra. Då stänker inte svampsporerna upp på plantorna.
          Jag försöker växla om så mycket som möjligt, helt enkelt. Blanda också, och odla kryddväxter, tagetes och andra blommor lite varstans.
          Alltid blir några ohyradjur förvirrade.
          Sen får man bjuda på lite grann. Hellre dela med mig lite än spruta gifter. Det är mitt sätt att hantera odjuren på.
          Det hindrar mig ju inte från att fånga sniglar i ölfällor och knipa kålfjärilsägg under grönkålsbladen. Att dom dör gör mig mindre än att familjen ska få insektsgifter i sig.
          Det händer att jag skippar en hel skörd av något som blivit alltför angripet. Sen brukar jag hoppa över det ett par år. Bondbönor i fjol, t.ex.
          Fast liljelökarna skänkte jag till min svägerska. Klarade inte att plocka dom där äckliga liljebaggslarverna år efter år.

Jag tror i alla fall att det mesta klarar sig om man blandar så mycket som möjligt och sedan räknar med lite svinn.

Såg någon i en tidning som odlade maträtter! Morötter, majrovor, rotselleri, lökar, potatis och grönkål till grytor. Plocksallat, rädisor, lök, gurka, tomat och vackra blommor till sallad.

Nematoder (små, små jordmaskar som äter rötter) ska man väl skydda potatisen mot genom att blanda och byta växtplats och odla rätt sort. Tagetes ska visst vara bra för att skrämma nematoder.
          Jag odlar kryddtagetes och mexikansk dragon (också en tagetes, smakar mer dragon än dragon!) i grönsakslandet.

Redigerat av Eva i Västerås: 06-03-2007, 09:15

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera

Inlägg i den här tråden
          silas   Växelbruk   03-03-2007, 10:15
          Fenja   Växelbruk går ju i stort sett ut på att du aldrig ...   03-03-2007, 10:29
          anna_rispan   Är som bäst igång med att planera sommarens härjni...   03-03-2007, 11:49
          silas   men är inte kruxet också att det ska odlas i viss ...   03-03-2007, 11:50
          anna_rispan   så här gör jag.... 1. gröngödsling, ärtor 2. gurk...   03-03-2007, 11:58
          Jonas70   Jag ahr oxå läst att man inte ska ha potatis och t...   03-03-2007, 18:43
          Fenja   Jag ahr oxå läst att man inte ska ha potatis och t...   03-03-2007, 20:41
          Eva 33c   Det här med växelbruk är både intressant och lite ...   03-03-2007, 19:44
          silas   Hm. Det kommer att bli svårt - för att inte säga o...   04-03-2007, 11:06
          Eva 33c   Jag kan inte riktigt svara på frågan om ett år mel...   04-03-2007, 12:18
          Ophelia   En bra bok som jag tycker om att läsa är "Den...   04-03-2007, 13:10
          silas   ja, jag vill ha fyra plantor tomater i alla fall, ...   04-03-2007, 13:58
          anna_rispan   då låter det som att du har ett litet land? då kan...   04-03-2007, 15:17
          silas   nja, så litet är det ändå inte... har börjat funde...   05-03-2007, 22:01
          Eva 33c   nja, så litet är det ändå inte... har börjat funde...   05-03-2007, 22:30
          silas   Det var lite det jag tänkte på när jag skrev ...   06-03-2007, 09:01
          anna_rispan   Silas: okej, jag tänkte mest att fyra tomatplantor...   06-03-2007, 08:32
          anna_rispan   Silas: mm, okej. har du läst den där tjocka boken ...   06-03-2007, 09:04
          silas   hm, det låter ju bra! jag kanske bara oroar mi...   06-03-2007, 09:09
          anna_rispan   Såg någon i en tidning som odlade maträtter! M...   06-03-2007, 09:17
          torvan   Ett tips! Boken Din trädgård säljs på rea på C...   06-03-2007, 10:04
          kristianzon3   En ganska intressant idee som jag gärna provat om ...   26-03-2007, 20:14
          Eva i Västerås   Men, Kristian, det kan du väl ändå? Varför skulle ...   26-03-2007, 20:23

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-10-2025, 17:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon