Tomater odlas bäst i krukor, tycker jag. Om rötterna söker sig ner i jorden gör det nog inte så mycket. Potatisens brunröta är det som varit störst problem för mina tomater. Mögelsporerna sprids genom luften, och ovanpå jorden. Genom att odla i kruka och täcka med växtmaterial klarar det sig ganska bra. Då stänker inte svampsporerna upp på plantorna. Jag försöker växla om så mycket som möjligt, helt enkelt. Blanda också, och odla kryddväxter, tagetes och andra blommor lite varstans. Alltid blir några ohyradjur förvirrade. Sen får man bjuda på lite grann. Hellre dela med mig lite än spruta gifter. Det är mitt sätt att hantera odjuren på. Det hindrar mig ju inte från att fånga sniglar i ölfällor och knipa kålfjärilsägg under grönkålsbladen. Att dom dör gör mig mindre än att familjen ska få insektsgifter i sig. Det händer att jag skippar en hel skörd av något som blivit alltför angripet. Sen brukar jag hoppa över det ett par år. Bondbönor i fjol, t.ex. Fast liljelökarna skänkte jag till min svägerska. Klarade inte att plocka dom där äckliga liljebaggslarverna år efter år.
Jag tror i alla fall att det mesta klarar sig om man blandar så mycket som möjligt och sedan räknar med lite svinn.
Såg någon i en tidning som odlade maträtter! Morötter, majrovor, rotselleri, lökar, potatis och grönkål till grytor. Plocksallat, rädisor, lök, gurka, tomat och vackra blommor till sallad.
Nematoder (små, små jordmaskar som äter rötter) ska man väl skydda potatisen mot genom att blanda och byta växtplats och odla rätt sort. Tagetes ska visst vara bra för att skrämma nematoder. Jag odlar kryddtagetes och mexikansk dragon (också en tagetes, smakar mer dragon än dragon!) i grönsakslandet.
Redigerat av Eva i Västerås: 06-03-2007, 09:15
--------------------
Hälsningar Eva
|